Jump to content

Browning Maxus Composite 12/89 til skogsfugljakt?


jeger83

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe meg en Browning Maxus Composite hagle, men lurer litt på hvordan den er å bruke på skogsfugljakt.

Hvordan fungerer sikringen på denne, er den rask å få av eller tar det tid å venne seg til den?

Har o/u fra før, skal beholde den - men kunne tenkt meg et nytt leketøy snart og da frister det litt med

Link to comment
Share on other sites

Funker sikkert fint. Hadde lyst på halvauto før jakta. Hadde det i bakhodet under årets jakt, hvordan en halvauto ville ha fungert. Men knekker ofte hagla på ulendte plasser, og liker å plukke med meg alle tomhylsene etter meg. Så for min jakt tror jeg o\u funker best.

 

 

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Maxus Composite tidligere, funket som bare det på skogsfugljakta den. Byttet tilbake til o/u pga muligheten for to chocker siden jeg savnet det ganske fort, men utover det var jeg kjempefornøyd. Kanskje litt lang i noen situasjoner, men ikke værre enn at det fint gikk å leve med.

Hylsene lot seg til og med plukke opp. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sikkerheten er god, i steden for å knekke hagla drar man sluttstykket bakover. Da kan man velge ha igjen et skudd i magasinet, så om det letter en fugl når man er i bevegelse er man ladd og klar til skudd på svært kort tid med speed load systemet. Sikringen er lett å betjene, men den sitter på en slik måte at man KAN komme borti den om man har litt urolige fingre når man går innpå en stand f.eks. Lærte kjapt å holde fingrene i god avstand, så dette er bare tilvenning. Synd lovverket her til lands ikke tillater bruk av speed load systemt på en måte så man har to skudd tilgjengelig (dette krever to skudd i magasinet + tomt kammer - da tar hagla totalt 3 skudd og det går jo ikke.. :shock: ) Det føltes ikke noe mer utygt å gå med halvauto enn o/u, men man må legge om hvordan man gjør ting. Det tar ca like lang tid å knekke ei o/u hagle som det tar å tømme/halvtømme en Maxus.

Link to comment
Share on other sites

Om Browning Maxus passer til tiurjakt? Så absolutt! Som nevnt tidligere i denne tråden, er det bare å dra sluttstykket tilbake slik at det ikke er patron i løpet og sette på sikringen, så er det å klatre opp steinura med børsa hengende i reim over skulderen like «greit» som med andre hagler! Har testet ut børsa på «tiurjakt» for noen uker siden. Det var 4,5 timers gange i myr, gjennom tett krattskog, opp og ned åskammer, og det gikk jo fint, så lenge jeg sikret børsa på rett måte. Min er i syntetkolbe og 12/89-utgave, så jeg slapp å bekymre meg over riper i dyr valnøttkolbe. Om du går for en Browning Maxus har du i tillegg et kjempegodt verktøy til due- og gåsejakt. Nå ble det riktignok ikke noen tiur på denne ene turen, men det skyldes meg og ikke børsa. Det fløy opp to tiurer da jeg var tilbake på grusveien, etter å ha gått rundt i skauen i 4,5 timer, og da hadde jeg mistet fokus og ble for sen til å trekke av. Så moralen er at man ikke avslutter jakta før det er over og at man hele tiden må prøve å holde fokus!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...