Jump to content

22.250 rem på rådyr


blackhawk

Recommended Posts

Jeg har en Tikka T3 i 22.250, tenkte å bruke denne på småvilt og hovedsakelig på rådyr. Mitt spm er egentlig litt erfaringsbasert fra andres ståsted som er bedre enn mitt. Dette er jo en høyhastighetsrifle med ømfintlige kulevalg, og her spør jeg hvilken fabrikkladet ammo som holder best sammen og gir god dybdevirkning? lader ikke denne selv så jeg er ute etter en god fabrikkpatron. takknemmelig for erfaringer fra andre vedr dette .

Link to comment
Share on other sites

I 22-250 er amerikanerne de som har det beste utvalget i ammo. Til Deer også

 

Federal har 2 virkelig gode og en bra. Dvs 60 Nosler Partition og TSX, samt 55 grs Fusion.

 

Norma har 55 grs Oryx som sammen med Fusion nok er "veldig sinte" i 22-250 hastigheter.

 

Rhino om de fortsatt finnes med 50/55grs Rhino er også bra greier.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Husk at dem fleste børser har 1-14" stigning - inkludert tikka. Kan gi utfordringer ved kulevekter over 55gr - min børse (remington) takler dårlig 60gr partition. 55Grain Bearclaw går greit.

Vil anta 55 gr Oryx eller fusion vil funke bra i din børse.

 

Hastigheten faller fort med disse kulene (lav bc) - så Oryx kula ender fort opp på rett rundt 900 m/s på 100 meter.

 

45 gr TSX gikk bra i min børse men vet ikke om noen lader denne som factoryload.

Link to comment
Share on other sites

En kammerat av meg sverger til norma blyspiss 53gr tror jeg. Han er meget fornøyd, og skyter endel rådyr i året. Han skøyt også et villsvin på 60kg i utlandet med nevnte kaliber og kule, midt i bog, gjennomskudd, svinet gikk rett ned. Skal likevel ikke oppfordre til slikt, men viser noe av potensialet kaliberet har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...