Jump to content

SPS Vista short 9mm


Baldrick

Recommended Posts

Sps har blitt veldig bra i forhold det det var for 3 år siden.

 

Har hatt en sps short 9mm som ble satt sammen av børsemaker, var vel omtrent bare sps utenom avtrekket.

 

Kjenner flere som har disse i lang type og eneste de har gjort er montasje og avtrekksjobb.

 

Merk at 9mm med kort pipe er tricky i major. Mer egnet til minor.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Skal du begynne å skyte open? har du skutt det tidligere?

Ville lagt til noen tusen til og kjøpt meg full size modellen, den er skal vi si mm mindre brutal en en shorty.

Liker helt klart shorty modellene selv men det er mer behagelig med full size, sjekk om det er noen på klubben som har en shorty og ev en full size og test forskjellen selv, (må lade shorty hardere)

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Skal du begynne å skyte open? har du skutt det tidligere?

Ville lagt til noen tusen til og kjøpt meg full size modellen, den er skal vi si mm mindre brutal en en shorty.

Liker helt klart shorty modellene selv men det er mer behagelig med full size, sjekk om det er noen på klubben som har en shorty og ev en full size og test forskjellen selv, (må lade shorty hardere)

Aldri skutt Open, bare Prod og Standard.

Heller ingen i nærheten som har open-pistoler, dessverre.

Er ikke noe som haster, men det frister. Chechmate er for dyr (jeg har ikke bruk for å skyte Standard i 9mm minor), men har sjekket med PVAS at det går an å bygge opp en CZ-75 TS til Chechmate-ish. Sparer kanskje rundt 5000,- på den måten.

Ligger en godt brukt Para/Caspian på Finn, det er kanskje en grei inngangsbillett.

Er også i tvil om jeg bør gå for 9mm Maj eller .38 Super / Supercomp. Såvidt jeg har skjønt det, utnytter en .38 komp'en bedre enn 9mm Maj... ?

Men ift SPS, var jeg mest nysgjerrig på om det frynsete ryktet ("Spanish Piece of Shit", etc) medfører riktighet, eller om dette virker rett ut av eska.

 

Virker da som at kortversjoner er laget for å ha en lett 9mm minor pistol til Steel challenge, tilsvarende?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt min SPS Vista short i 9 mm i snart 1 år. Skyter med den i open, og den fungerer perfekt til mitt bruk. Jeg har skutt 5-6 stevner med den.

Jeg vil ikke si at den er noe spansk dritt, MEN den har hatt noen innkjøringsproblemer. Men den har slitt seg til, og mate problemene har avtatt. Du må forvente endel tuning i begynnelsen.

Skal du skyte 9 mm, så vil jeg anbefale deg til å legge inn en spacer i magasinene, dette for at matingen blir bedre. Magasinene er egentlig lagd for 38. Super.

 

Pistolen ligger godt i hånden, og har ikke mye negativt å si om rekylopptaket. Den har minimal med løft i munningen, og behagelig å skyte med. Eneste jeg har å utsette er håndgrepet i polymer. Likte ikke grepet, men fikk dette byttet ut med et stålgrep, og pistolen sitter støpt i hånden.

 

Når det gjelder valg av 9 mm Major eller 38.Super, så tror jeg heller jeg ville gått for 38.Super. ) mm major ligger iht. QL langt over anbefalt trykk grense, og feil ladning så er det kort vei mellom suksess til katastrofe. Har testet litt med 9 mm major, og pistolen hopper og danser litt mer.

 

Jeg har valgt å få tilpasset til et løp i 38.Super som jeg skal bruke på stevner, mens trene med 9 mm. Har erfart at det er surt å tape poeng fordi 9 mm er minor. Men skyter du bare Alfa så er det ikke noe problem :wink:

Om jeg blir fornøyd med 38.Super vil tiden vise seg, men det er nå det valget jeg har tatt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ville ha gått for er en 9mm, man kan kjøpe en 38 super og ev få tilpasset en 9mm pipe, grunnen til dette er vel nesten utelukkende hylsetilgangen, super koster men 9mm finner man gratis over alt nesten, hvis du ikke skal lade selv er det 9mm du bør gå for, fabrikk 38 super ammo er dyrt. I en 9 major lader jeg med 8,5 3N38 og det er omtrent 1 grn unna det jeg lader i min 38 super (9,5 grn). 38 super utnytter nok kompen litt bedre men men kan få 9mm major opp i 185 faktor hvis man ønsker det. det er en hel haug med diskusjoner på amerikanske nettsider om hva som er best men ser at fler og fler går over til 9mm, stort sett de fleste custom børsemakerne der borte tilbyr 9mm i open.

Du sier at du ikke vil skyte std i 9mm, på nm i 2012 var det på 1 plass en 9mm, 2 plass en 40, 3 og 4 plass 9mm.

Pr dags dato er vel de fleste 9mm 2011 laget for å virke, ser ikke noe grunn til at en SPS ikke virker bedre eller dårligere en en STI, Olav på PVAS kan det han driver med og en CZ er heller ikke feil. Har en orginal Czechmate selv som er bygget om til STD konfigurasjon som jeg skal skyte på MIO (Moss Indor Open), min har bare funket.

Selvfølgelig kan du kjøpe brukt men ta med deg en som har litt peiling, kan ha gått mye og må som regel lade selv (38 super)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...