Jump to content

løpslengde og demper til 8x68s


case

Recommended Posts

Løpet er 65 cm. Hvor kort kan det kappes samtidig som det behoder egenskapene til kaliberet, hvilken demper anbefales.

 

Anbefalt løpslengde til en 8x68S er minst 65 cm, og dette pga. av den virkelig store mengden av seint brennende krutt i hylsen. Det er ingen ide å kutte pipa, riflen kommer å miste sine gode egenskaper. Dersom du kunne tenke deg slikt får en god rekyldemper montert. Reduserer rekylen med +/- 45%, ser kjekk ut og blir ikke så voldsom overdimensjonert som med demperen. Jeg anvender Hdp - rekylbremser med stor suksess på 12mm M15x1 gjenger. Ellers tar de kjente amerikanske som VIAS, Holland etc. Finnes hos Midway.

Link to comment
Share on other sites

Hold your horses...

 

Det er ikke en veldig stor mengde krutt som brennes ift løpsdiameter i en 8x68S. Den er en av se best balanserte "magnum"-patronene der ute. Dette gjør at den trives godt med normale løpslengder som 58-61cm. Ingen vits å gå over 63cm for farten sin skyld..

For 220grs kuler er MRP/RP-15 best, men i vektklassa 175-200grs fungerer N204/N-160 også bra. Husk at hvis du vil bruke demper på børsa di bør du vurdere det raskest brennende kruttet du kan bruke(pga gassmengde)

Jeg har hatt 2 børser i 8x68S, og hvis jeg skulle brukt demper på en(måtte Gud forby...) ville jeg kappet løpet på 57cm og brukt en demper med stål innmat. Kruttet ville bli N204 og kula 200grs Swift el.

 

M

Link to comment
Share on other sites

takker for innspill. Er blitt anbefalt av en velrenomert børsemaker at den kan kappes til 60 og han anbefaler videre Hausken standard demper.

Av en annen kundebehandler i en våpenforretning ble demper SL TwisterHCTMD 35 anbefalt med hull på max9,5 i stedet for max 8, dette pga "magnum" trykket.

Betrakninger rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...