Jump to content

Ulv på elgpost i Etnedal (Valdres)


rlundmo

Recommended Posts

Nå på Lørdag fikk en av mine jaktkammerater besøk av en ulv på post. Dette var en ny og spennende opplevelse. Med bakgrunn i dette besøket turde vi ikke slippe gråhunden denne helga og valgte å gå med bandhund. Nytt forsøk etter elgen ble gjort med hunden i band og etter ei stund kom de innpå en elg (sporsnø). På grunn av mye kratt fikk han ikke skutt og elgen fortsatte.

Hundefører m/hund fulgte på sporene, men etter en stund oppdaget hundefører plutselig at det var ikke bare elgspor de fulgte. Nå var det plutselig kommet på ett ulvespor som fulgte de samme elgsporene. Hundefører fulgte på ganske så lenge og ulven sporet tydeligvis samme elg som vi jaktet på. Vi fikk ikke tatt denne elgen, hvordan det gikk med ulven er ukjent.

 

Dette er i ett område hvor det tidligere ikke er observert ulv. Dette gjorde jo helges elgjakt noe mer spennende enn det vi var vante til.

 

Noen andre som har opplevd lignende ?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg har småvilt og storviltjakt på Tonsåsen (ikke elg) er fersk i terrenget. Fant noe møkk jeg ikke helt kunne forklare men gir mer mening nå.

Skal opp noen helger nå, spent på første sporsnø. Gaupa tok rådyr som ble filmet og lagt på VG nett noen mil unna i fjor.

Noen erfaringer om rådyr og hjortebestand?

 

Funnet feiing og møkk fra hjort og sett ett rådyr.

 

Geir

Link to comment
Share on other sites

Hjortebestanden i Etnedal er nok ikke stor, men de finnes. Skal ikke lengre enn over fjellet til Gudbrandsdalen hvor stammen begynner å bli rimelig bra så dei er ikke langt unna. Bra slaktevekt på dyra er det også i forhold til Vestlandet hvor jeg jakter hjort. Vi så vel ei kolle m/kalv i jakta i fjor. Ingen i år.

 

Er nok en del rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Inntrykk av at ikke så mye rådyr jeg. Var i kontakt med Telstø i kommunen som mente det var lite.

Kun sett ett og lite møkk. Trekker vel lavere nå men hadde opp ett ved Beitesmyra.

 

Hjort har jeg sett mer spor av og elgjegere hadde ut hjort i år, så lever i håpet.

 

Lurer på hvor lurt det er å fore med gaupe og ulv i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...