Jump to content

Resize fra .308 til 7m-08?


ko-stens

Recommended Posts

Joda, vet det går an, men jeg er ikke mer bevandret i ladeverdenen enn at jeg lurer på hvordan man gjør det.

 

Er det så enkelt at jeg setter en .308-hylse i pressa og bruker en 7mm-08 helpressingsdie? Eller hva gjør man?

 

Trenger litt kjapt svar egentlig. Skal bestille meg rifle i morgen, tenkte jeg, og i utgangspunktet skal jeg ha .308 for enkelthetens skyld siden jeg har en haug hylser i .308 og har rifle i det kaliberet, men jeg har lenge hatt lyst til å prøve 7mm-08, og rifla jeg skal ha, Browning X-bolt Hunter Left Hand, kommer i begge...

 

Skal søren meg ikke forundre meg om jeg bråsnur og kjøper nytt kaliber...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Norma308 hylser i min 7mm-08, disse helpresser jeg med 7mm-08 dien.

Lader med 36 grain N140 og 150 grains Sierra match king og skyteformer hylsene med det.

Har ladet norma hylsene 11 ganger og de er fremdeles fine.

 

Så det er bare å kjøpe 7mm-08 og bruke 308 hylser :)

Link to comment
Share on other sites

Søren. Det var ikke svaret jeg var ute etter. Håpet det var en svært komplisert og omfattende jobb, med pussing, gnikking, fresing, oppvarming, omforming med mye mer... Når det er så enkelt som fryktet, er det mer fristende å kjøpe det... Huff... Får gruble litt et par timer til...

 

Takker for svar lell! :wink:

 

Egentlig burde jeg hatt noen argumenter MOT det kaliberet der og for .308. De er jo så like at det nesten ikke er mulig, så det blir vel stort sett bare smak og behag det her.

Link to comment
Share on other sites

En ting til.

 

Hva er kurant kulevekt til banetrening? Bruker feks 168 grs Sierra Matchking i .308.

Hva er kurant kulevekt til elgjakt? Bruker Rhino SS 165 grs i .308, men går muligens over til noe annet, blyfritt, etter hvert.

 

Hvordan er "den daglige presisjonen" med en 7mm-08 kontra en .308? Liker jo "hull-i-hull" da, men det er ikke lett uansett. Sakoen samler ned mot 8 mm på en himla god dag hvor det er sol, vindstille 12,4 plussgrader med 82 % luftfuktighet, riktig stjernetegn og når planetene står riktig i forhold til hverandre. Det skjer med andre ord ikke ofte, men den ligger greit mellom 20 - 30 mm.

Link to comment
Share on other sites

Min er veldig presis, lothar walter løp og rettet kasse og ditt å datt :)

Eneste ulempen må jo være at kulene ikke er så billige som til 308.

Har brukt 150 grains SMK til banetrening. Har også prøvd 168grains men såg ingen fordeler med det iforhold til 150 grainern. Lader Hornady A-max 162 til 820m/s.

Nå får man vel snart Nosler custom comp i 7mm til en billig penge..

 

Jeg har ikke frest noen hylser innvendig/utvendig, men jeg har glødet hylsene etter omforming.

Sikkert ikke helt riktig det jeg har gjort men det er godt nok for meg.

Link to comment
Share on other sites

Sakoen samler ned mot 8 mm på en himla god dag hvor det er sol, vindstille 12,4 plussgrader med 82 % luftfuktighet, riktig stjernetegn og når planetene står riktig i forhold til hverandre. Det skjer med andre ord ikke ofte

 

once in a hundred years or so,

when the moon don`t shine and the grass don`t grow :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da ble det uaktuelt med 7mm-08 lell. Så får en se om en angrer etter hvert... Har akkurat bestilt meg børsa i .308. Da blir det å fortsette som før. Tok en tur i kjelleren, og der lå det blant annet 200 MK-kuler klare til ladning, med ny kilo N-150.

 

Det blir likevel såpass liten forskjell mellom disse to kalibrene at det er like greit å fortsette med det jeg har, men hadde det vært første storviltrifla, tror jeg jammen det hadde blitt 7mm'en.

 

Et par andre jeg har hatt skråblikk på den siste tiden er for øvrig .338 Federal og .358 Win. Begge disse er også basert på .308-hylsa.

 

Menmen, sånn ble det ikke i denne omgangen! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...