Jump to content

Riflestokk av alm?


volvobrage

Recommended Posts

Hei!

 

Har planar om og bygge min eigen riflestokk no sidan det er begrensa ka ein kan få tak i til rifla mi, og det er kjekt og prøve ut nåke nytt:)

 

Er alm ein grei tresort og bygge på?Prøvde og søke litt her inne, men fant ikkje nåke konkret om alm.

 

Takker for svar!

 

mvh

Brage

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Alma er hard og fin å jobbe med. Hvor mye den eventuelt tåler av fukt/tørke uten å vri seg rundt, vet jeg ikke. Ville kanskje laminert emnet av f eks 15mm tykke laminater bare for å være sikker. Er ikke spesielt morro å få en vridd stokk etter alt arbeide det faktisk er. Men jeg har laget både ski og helvedbuer av alm uten problemer. Fra gammalt av skulle man ikke lage ski av alm fordi sjølveste styggen sjøl satt i alma. Sikker på grunn av at de blir vanvittig glatte;-) Om tilsvarende forbannelse blir å finne i en riflestokk, må du finne ut selv. Hehe..

 

Edit: Og skal du laminere må du bruke epoxy av vettug kvalitet. West System er både billig og meget bra.

Link to comment
Share on other sites

Jég hadde laminert alma. Kun for å være sikker. Kan selvsagt gå med hel ved, men hvis man har laget en stokk tidligere, og vet hvor mye jobb det er, så er det fristende å safe max;-)

Tvinger holder i masse vis. Jeg bruker to plater på 4cm som ligger over/ under og setter tvingene litt tett på begge sider (ca 5-6cm mellom). Ps! Sett tvingene på den ene siden først. Da slipper du ut eventuell luft som er fanget i senter. Har du tvinger som når inn til midten, er dét å foretrekke. (Sammen med flere på kantene) Da starter du selvfølgelig på midten. Stramme etter til slutt i samme rekkefølge som når du satte de på. Med vanlig håndkraft, blir det ingen limfuger. Et annet tips er å pusse laminatene før liming. Epoxyen er ikke vidre glad i blanke høvlede flater. Det holder med lett rubbing med f eks p80 på en kloss :smile:

 

Edit: Sørg for at laminatene ligger i ro under limingen. Jeg legger alle laminatene oppå hverandre og borrer et 3mm hull gjennom. Etter epoxyen er penslet på, bruker jeg vanlige blomsterpinner gjennom disse hullene. Da står det i ro.

Du vet det kanskje, men sier det like vel.. Når du bruker epoxy, må begge flatene være våte av lim. Ellers så får du luft mellom og stokken delamineres ganske sikkert. (Helst etter du er ferdig :wink:;-))

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye emnet vrir seg, har med tørkeprosessen å gjøre.

Dersom du forsegler endene, så det tøker sakte og legger emnet flatt burde det gå greit.

Lønn har vert brukt en del i riflestokker (har ett par emner liggende), da helst "rotstokk".

Det gir ett fint bølgemønster (ref. 9,3 prosjektet til Illatad).

Valbjerk har også vert brukt.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Jég hadde laminert alma. Kun for å være sikker. Kan selvsagt gå med hel ved, men hvis man har laget en stokk tidligere, og vet hvor mye jobb det er, så er det fristende å safe max;-)

Tvinger holder i masse vis. Jeg bruker to plater på 4cm som ligger over/ under og setter tvingene litt tett på begge sider (ca 5-6cm mellom). Ps! Sett tvingene på den ene siden først. Da slipper du ut eventuell luft som er fanget i senter. Har du tvinger som når inn til midten, er dét å foretrekke. (Sammen med flere på kantene) Da starter du selvfølgelig på midten. Stramme etter til slutt i samme rekkefølge som når du satte de på. Med vanlig håndkraft, blir det ingen limfuger. Et annet tips er å pusse laminatene før liming. Epoxyen er ikke vidre glad i blanke høvlede flater. Det holder med lett rubbing med f eks p80 på en kloss :smile:

 

Edit: Sørg for at laminatene ligger i ro under limingen. Jeg legger alle laminatene oppå hverandre og borrer et 3mm hull gjennom. Etter epoxyen er penslet på, bruker jeg vanlige blomsterpinner gjennom disse hullene. Da står det i ro.

Du vet det kanskje, men sier det like vel.. Når du bruker epoxy, må begge flatene være våte av lim. Ellers så får du luft mellom og stokken delamineres ganske sikkert. (Helst etter du er ferdig :wink:;-))

Igjen, tusen takk for ett kjempe bra svar!:D

Går nok for laminering då for og safe som du seier:)Viss eg skulle få det til så er det jo gøy at den holder og!Skal lage ett prosjekt når eg begynner på stokken, greit og ha for og spør spørsmål undervegs i arbeidet:)

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye emnet vrir seg, har med tørkeprosessen å gjøre.

Dersom du forsegler endene, så det tøker sakte og legger emnet flatt burde det gå greit.

Lønn har vert brukt en del i riflestokker (har ett par emner liggende), da helst "rotstokk".

Det gir ett fint bølgemønster (ref. 9,3 prosjektet til Illatad).

Valbjerk har også vert brukt.

 

Mvh.

Griffon

Ein av grunnane til at eg spør om lønn er fordi ein bekjent har emne liggande, ferdig tørka:)Har ikkje tid og kappe emne sjølv når det tar så lang tid og tørke det..

Så kjem nok til og laminere det slik som 30lhmsa tipsar om:)

 

Har du bilder/link til riflestokkar av alm?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...