Jump to content

Haglpatroner til gammel i Drilling i 16/70?


Kiwi

Recommended Posts

Planlegger å bruke en gammel drilling til skogsfugljakt til neste år, og lurer litt på hvilke patroner jeg egentlig kan velge i?

 

Har skutt opp mine gamle blysmuth, og vurderte å kjøpe Eley (el.l.) Vismuth i 3 og 4.

 

Ser at mange er misfornøyd med vismuth/bismuth??

 

Drillingen er laget på 60-tallet, og har halv og full choke. I mitt enkle hode kan jeg da gjerne gå opp i haglstørrelse, fortsatt ha fin dekning i skuddbildet, og samtidig få de større haglenes høyere anslagsenergi?

 

Engelskmennene sverger vel fortsatt til 28gram 4'er fra kal 12 og skyter fugl i bøtter og lass med det.

Hvorfor skal vi egentlig trenge 42grams ladninger og superduper hagl? Er det ikke litt mote i detTe slik som for "superkulene" til rifla...?

 

Jeg håper å få noen gode råd til patroner som ikke ødelegger våpenet, og samtidig gir grei effekt i fuglen.

 

Svensketur etter blysmuth har streifet tankene mer enn en gang..

Link to comment
Share on other sites

Hei Kiwi,

 

Drilling til skogsfugljakt er morro. Mye kan hende i skogen og da er det på sin plass med et rifleløp tilgjengelig.

 

I år har jeg bannet mye over spilte sjanser. Har brukt Eley #4, #5 og #6 på jakt etter fugl. Enkelte mener at den gamle Bismuth'en hadde en dårligere legering (les sprø) og at den nye er bedre. Etter min erfaring har ikke mye skjedd.

 

Ammunisjon av gammel årgang er fremdeles best. Har jaktet i Sverige med mye mindre banning og færre spilte sjanser.

 

Mange ganger i år så jeg påskutte ryper og skogsfugl markere treff, som fortsatte å fly. Mange datt også, men fortsatte flukten på bakken. Glad jeg har bikkje (KV) som finner og stopper påskutt fugl.

 

Med Bismuth endte opp med å bruke Eley #4 på alt av fugl i Norge. Skogsfuglen har jeg enda ikke klart å få i bakken i år med Bismuth.

 

Skogsfugl- og rådyrammunisjon lader jeg selv.

 

Jeg trener mye med drillingen på lerduer og har jaktet fugl i 13 år.

 

TM #5 fra Gamebore/Kent er den beste fugleammunisjonen i kal 16/70 mener jeg. Jeg begynner nå å gå tom, håper jeg klarer å få tak i mer etter hvert. Nordskog har agenturet i Norge.

 

Jakter nå med en Ferlach drilling i 16/70 + 5.6x50R Mag.

 

Lykke til med jakten på ammunisjon.

 

slb

 

PS: Eley har også #BB i 16/70, men denne ga STORE hull og dårlig dekning ved test på papp. Denne bruker jeg ikke på vilt. Har prøvd den på rådyr, gjør det aldri igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...