Jump to content

Villsvinjakt i Kroatia-hva trengs av papirer? Hva slags våpe


Sti L

Recommended Posts

Skal nedover mest trolig i feb.og jakte m.lokale, samt en eks lokal norsk-kroat.Han er ikke jeger slik vi definerer det i Norge men har vært med kompisgjengen 2 turer i skogen.Vet noen om det må ordnes jaktlisens e.l.der nede? Det hørtes ut som de på bøgda bare gikk ut og jaktet som det passet(m.automatvåpen og revolver) da grisen ikke er høyt skattet.

Våpen:

Det jaktes "the hard way" v.å gå i tetta og jakte/forsvare seg selv-gjerne m.litt promille.For min del er det alkofritt til event.grisen er i boks,men kom gjerne m.argumenter ang.valg av boltrifle v.s. autohagle.

Kryp:

Er en del giftige typer edderkopp,slanger og skorpioner i faunaen(er helt sør i landet)-jeg inbiller meg at desse har gjemt seg på vinteren?

Om du lurer:Har kun jaktet i gamlelandet før.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Du kan glede deg til den turen, skulle jeg mene.

Jeg har jaktet i Serbia, Montenegro og Croatia og de har et litt spesielt forvaltningssystem der. Det er lokale jegerforeninger som forvalter jakta, og utøver den. Noen av dem (alle muligens) driver også jaktutleie med guider og gode systemer. I Croatia jaktet jeg dåhjort og villsvin, både snikjakt og drivjakt. Jeg skjøt fem dåhjorter på snikjakt og to griser på drivjakt. Jeg brukte en kort Sako i 308 og det fungerer utmerket. Det er favorittbørsa mi på slike jakter hvor alt skjer litt fort, eller jeg skal klatre opp i et trangt jakttårn.

Skumle småkryp kan du bare glemme. Ittno problem.

Du må skaffe deg europeisk våpenpass og en geværkoffert som er godkjent for flyfrakt. Pakk sluttstykke og patroner i den vanlige kofferten som sjekkes inn, og geværet i den godkjente kofferten. Sistnevnte leveres som spesialbagasje etter innsjekking. Noen flyselskaper sjekker også inn kofferten med sluttstykke og patroner som spesialbagasje, men det får du beskjed om i skranken. Alle flyselskapene er veldig greie når det gjelder våpen, unntatt Ryan Air, som nekter å ta dem med, og British Airways som skal fylle ut en hel bråte med papirer.

Noen land krever at du har med en invitasjon om at du skal på jakt, men det har jeg aldri opplevd på Balkan.

God tur og skit jakt. En opplevelse venter deg. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...