Jump to content

Hvilke bushing trenger jeg? 270win.


Mas-36

Recommended Posts

Hei nå trenger jeg litt hjelp her folkens.

 

Jeg skal starte å lade 270win med Redding Nk Bushingdie. Men vet ikke hvilke diameter jeg trenger på bushingen? Skal lade Remington hylser for det meste.

 

Kan noen av dere som lader med slike dier si meg hvilke dere bruker? Eventuelt om noen som har en 270Win patron(helst med remington hylse) og digitalt skyvelære sette den på tommer og måle for meg(måler da utvendig hylsehals)?

Link to comment
Share on other sites

La meg være litt frekk her, men ta det med humor. Det er ikke slemt ment. :wink:

Dessuten har det vært flere lignende, og rimelig svarløse tråder her tidligere, så jeg slenger litt med leppa.

 

Hvis man ikke vet hvordan man skal måle, eller helt skjønner funksjonen av en slik die, trenger man egentlig en slik sak?

 

For da hadde man vært klar overat ingen kan gi deg svaret. Ikke engang et ca. svar, siden man skjelden oppgir hylsetype og kuletypen som skal brukes.

Bushingen tilpasses den hylsa og den kula, for å pirke (som skikkelige ladenerder gjør :D ) så vil dette variere om du endrer lot på en av komponentene.

De som bruker slikt utstyr fullt ut dreier hylsehalsene både her og der, slik at de er dønn like. Før du får gjort det bør hylsene ha vært igjennom ei vanlig helpressedie.

Minste forrandring angående kula som lot, settedybde eller type, ny måling!

 

Med andre ord, kjøp hele haugen med bushinger, eller ei normal neck sizer die. Skal du bare ha én bushing er liksom poenget med å kunne justere størrelsen borte.

 

Jeg har et par slike dier, trenger jeg dem? ...neppe, men de er innmari kjekke å ha. :lol:

Har jeg laget mye bedre ammo med disse diene? ...neppe, men la meg leve i troen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja har vel ladet ca 20000 skudd med 308win og ca 5000skudd i 243win med slike dier så er nok bare enda en amatør :mrgreen:

 

I 308win har jeg ladet Norma, Lapua og federal hylser og har klart meg med 330 og 335(lapua og federal er litt tykkere i halsen)

 

243win husker jeg ikke diameter på i farta. men der har jeg også bare ladet Winchester hylser og har 1 bushing.

 

Dette ble kjøpt den gang den lokale våpenbutikken her hadde service og en av de ansatte målte for meg hva jeg trengte. Tror ikke Jaktogfriluft gidder å yte denne service etter flere ikke helt fornøyde turer i den butikken.

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Syns det er mye mindre motstand i pressa med slike dier enn vanlige nk-dier. Men kulene sitter godt.

 

Men saken er det jeg har ikke elektronisk skyvelære eller noe å måle diameter med(i tommer), eller hylser :mrgreen: Derfor jeg lurte på om noen hadde slike dier eller kunne måle en patron :wink: Blir det "nøye" nok å bare dele på 2,54 fra mm?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...