Jump to content

Skogsfugl i Troms


EilertseN

Recommended Posts

Troms er stort!

Ettersom jeg skjønner er Dividalen någet bortkastet å dra til. Nesten ikke storfugl/orrfugl igjen. På øyene rundt Tromsø er det enkelte plasser noe fugl, men det er sjelden lov til å jakte på dem. Opp mot Skibotn skal det visstnok være bra fra tid til annen. Har ikke hørt noe derfra i år, men det var visstnok bra der i fjor.

Ellers er det noenlunde bra jo lenger sør du kommer i fylket. Problemet er at hvis du ikke finner statsgrunn, så er det få grunneiere som liker jakt noe særlig.

Evenes grunneierlag disponerer flotte områder for skogsfugljakt. Nå er det lenge siden jeg har vært i dette området, så jeg vet ikke hvor mye fugl det har vært der de siste årene. De har en nettside som du kan se litt på:

http://ieg.hitos.no/index.htm

Link to comment
Share on other sites

De siste fire årene har det vært bemerkelsesverdig lite skogsfugl rundt omkring i Troms, spesielt mtp storfugl. Toppjakt er for min egen del noe av det mest spennende jeg vet om, men etter to år uten å se en eneste topptiur i fylket har jeg nå tenkt mer og mer på å ta etpar turer over til søta bror.

 

Er det forresten noen som har noen innspill på hva som har skjedd med den en gang så fine skogsfuglbestanden vår?

Link to comment
Share on other sites

Høyt jaktpress til gale tider tror jeg må være hovedårsaken.

Når klekkingen kollapser fullstendig blir det bare stamfugl igjen å jakte på. Når jaktpresset da er like stort, så sier det seg selv at det tas ut en del fugl som gjør at det blir ferre klekkinger senere år. Statsskog skulle vært tidligere ute med strenge kvotereguleringer på storfugl. Virker som om det stort sett bare er rype man ser på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...