Jump to content

Hettepunktering CCI400


Flatin

Recommended Posts

Hadde en lite hyggelig hendelse i helga. Hettepunktering i en 6,5x47. Lapua hylser, 123 gr A-max, CCI400, 37 gr N140, friflukten er 1,15 mm. Eksakt patronlengde har jeg ikke i hodet. Jeg bruker forøvrig et verktøy fra Stoney Point som settes på skyvelæret for å måle patronlengde, som så noteres i loggboka. Jeg har skutt 2-300 patroner med samme ladning. Jeg starta med Federal 205 tennhetter, men fikk en del kratring med disse. Derfor gikk jeg over til CCI400 som etter sigende skulle være noe hardere i metallet. Disse kratrer også, men ikke så mye. Rifla er ei kort Remington 700, originalt i .22-250. Onkel Google sier meg at kratring av hetter ikke er helt ukjent i disse. Jeg har vært skeptisk til denne kratringen og har vært litt forsiktig med å tyne trykket for mye. Sistnevnte kan sikkert diskuteres; Lapua oppgir 36,4 gr N140 for 123 gr Scenar, og jeg ligger da ytterligere 0,6 gr over dette. Men ikke skyhøyt over da. Kronografen sier 853 m/s. Det er ingen andre tegn til høyt trykk, hevarmen går lett, ingen merker i hylsebunnen, hettelommene er trange etter foreløpig 3 ladinger, hettene er ikke flate.

Jeg har derfor gått ut i fra at kratringen skyldes dårlig tilpasning av tennål, og ikke høyt trykk. Men det er mulig jeg er litt optimistisk. Men når jeg nå studerer nye hetter, så ser det nærmest ut som om de har en bruddanvisning. Det er en liten sirkel midt på hettene, ca like stor som tennnåla. Noen hetter har noen små groper i det samme området. Det virker ikke særlig tillitsvekkende. Har noen andre sett noe lignende? Eller hørt om problemet? Når punkteringa skjedde så merket jeg umiddelbart at noe var galt, det var en slags ekstra lyd når skuddet gikk. Nærmest et lite knepp. Kula traff resten gruppa btw. Jeg summa meg et øyeblikk og så det sive røyk ut fra låskassa. Oj! Blåste jeg ei hette nå?! Hevarmen gikk opp som normalt, og hylsa ser ok ut. Men senter av hetta er fint stanset ut og ser ut til å ligge sveist fast lenger inne i hetta. Jeg stoppet selvfølgelig skytinga, pakket sammen og reiste hjem. Min første tanke var selvfølgelig å redusere ladning et par-tre hakk. Det hjelper ikke om alt annet er ok, hvis hetta ikke tåler mer. Jeg har drevet med hjemmelading i 20 år, og har hatt en og annen dristig ladning med dertil hørende flate hetter, tung hevarm, merker i hylsehodet, løse hettelommer etc. Men punktert hette har jeg aldri sett. Ikke engang den gangen hele hetta ramla ut og hettehullet blei kraftig utvida.

 

Her er den punkterte hetta, sammen med ei ny med "bruddanvisning". Jeg har noen "Russerhetter" på lur. Husker ikke navnet på produsenten, og det står ikke på pakka. Tror de selges som Wolf i USA. De ser mye jevnere ut i metallet. Noen som har erfaring med dem?

 

6547.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...