Jump to content

Brukt match vs ny x-esse sport


runev78

Recommended Posts

Jeg vurdere å kjøpe ny x-esse sport, men "alle" sier at man skal kjøpe brukt match pistol istedet.

eks. Hammerli, 208, 215, 280 osv..

Jeg er litt redd for at det ikke finnes noen resevedeler til eldre pistoler.

tennstift, fjær, forskjellige grep.

 

Mulig jeg er litt opphengt i hammerli, og bør se etter noen andre merker?

Har budgett på ca 8K

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

Dette temaet er diskutert i det vide og brede tidligere, hvor det i de fleste tilfeller blir som du nevner, konkludert med at man bør kjøpe en brukt "matchpistol" istedet.

Jeg fikk for en tid tilbake prøve en SP20 RRS, som jeg skjøt fantastisk (i mine øyne) bra med. Sammenligningsgrunnlaget var riktig nok klubbpistoler av type ruger MK1 og MK2, uten anatomisk grep.

Så fikk jeg prøve en x-esse sport, og skjøt fantastisk (fortsatt i mine øyne) bra med denne også...

Presisjonen på en x-esse sport er så god som skytteren tillater det, så det er andre faktorer som spiller inn.

I all hovedsak er det balanse/ vektfordeling, sammen med grepsvinkel som er den store forskjellen mellom disse matchvåpnene.

Ettersom magasinet ligger i skjeftet på x-esse, lar det seg ikke gjøre å få til den vinkelen som kjennetegner "racerpistolene", men denne vinkelen er "smak og behag".

Jeg ervervet en x-esse sport, og har tasset rundt på en noen feltstevner nå i høst. Det eneste problemet jeg føler x-esse har, er at den er litt lett foran.

jeg har forsøkt med klistrevekter av typen "hjulbalansering" og kommet frem til at ca. 150 - 200 gram foran, gir en helt annen ro i våpenet.

I skrivende stund er det en postsending fra USA på tur til meg, med en frontvekt på 170 gram. Når dette er på plass, vil jeg tro at det er store sjanser for at jeg blir VIRKELIG fornøyd med våpenet.

Hvis jeg på et tidspunkt skulle føle at jeg må oppgradere meg, for å hevde meg bedre i konkurranser, så får valget på matchpistol komme da.

En så lenge så er x-esse mer en nok til meg, og det er også litt moro å se at man kan hevde seg godt med "billig" pistol også :)

 

Jeg vil vel på et generelt grunnlag gi deg samme anbefaling, som det som blir gitt av de fleste andre.

Forsøk flere typer våpen, så vil jeg tro at du raskt finner din favoritt...

 

//Mulstad

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst bør du teste så mange pistoler som du klarer å få henda på for å finne ut type grep og grepsvinkel som passer deg hvorav det siste er det viktigste når det gjelder matchpistoler ... det du skal sjekke nøye når du tester grep og grepsvinkel er hvor mye du kan slappe av i håndleddet, hvis du hever armen og sikter på blinken skal det ikke være nødvendig å tilte håndleddet oppover, nedover eller sideveis for å finjustere ... finjusteringen inn mot siktepunktet skal foregå med hele armen.

 

Grunnen til at du blir anbefalt brukt er at en brukt pistol til 8000,- i utgangspunktet er fullt på høyden og i de fleste tilfeller et bedre produkt enn en ny til samme pris.

 

Xesse Sport er en god pistol du kan leve godt med lenge, etter min mening ligger den i klassen du fint kan bli klubbmester med ... du må nok ha skutt en god stund før du vil ha glede av en pistol med alla Pardini Sp01 eller lignende ...

 

Som sagt ... test så mye du kan før du bestemmer deg, en god test som gir deg en god følelse gir deg mest sannsyneligvis også et godt resultat :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...