Jump to content

Restaurering av en Haenel Mod 303


SimenCornelius

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Haenel Suhl Model 303 luftgevær som jeg har hatt endel år, og skutt litt med innimellom. Geværet fungerer i og for seg helt greit, men kolben trengs en oppussing, og siden dette geværet ikke ble laget igår ('Made in DDR' står det, og det er jo en stund siden det var noe DDR... ;) ), så kunne jeg tenkt meg å bytte pakninger osv. ;)

 

Jeg har nå plukket den fra hverandre, og ting sér faktisk ikke så verst ut. Stempelet var full av meget seig og tildels tørr grease, og pakningen i enden var hel, men litt frynsete i bakkant; dog, litt løs. (den skal vel skrus helt fast?) Fjøra var lett våt med en tynnere fett, og triggermekanismen var og velsmurt, men litt tørt fett var det der. Pakningen på løpet er litt skadet, men løpet tetter pent til resten.

 

Fjøra er hel, og måler 17,5cm. Nå vet jeg ikke hvor lang en ny fjør er til denne, men har nå lyst til å bytte den når jeg først er igang. ;) Jeg sér på Gunspares sine sider, at der har originalfjør, og en 'Titan XS' fjør som kan brukes; vil sistnevnte ha noe for seg?

 

Jeg kommer iallefall til å bestille ny pakning til løpet og et paknings-sett til stempelet. Jeg skulle gjerne ha hatt et nytt plastikk-endestykke der hvor sikringen kommer ut av og, men de har ikke den som reservedel. Den gjør sin funksjon, den som sitter der nå, men det har knekt av biter rundt kanten av det.

 

De har óg noe som heter 'Ultra Top Hat Spring Washer', som liksom lar fjøra "rotere mot stemplet, reduserer friksjonen og øker kraften". Er det noe å ta med i bestillingen? :)

 

Edit;

Glemte å spørre: Hva slags fett/olje skal jeg bruke, og hvor?!

Link to comment
Share on other sites

Stokken hadde jeg latt være original!

Den er mer verdt urørt og patina skal du ikek kimse av.

 

Sjekk at dersom du bestiller fjær at du ikke får en UK versjon.

Titan eller ikke, ny fjær uansett er vel bedre enn den krokryggen du fant inni der.

Dette skal vel ikke bli noe annet enn ei kosebørse som du sender avgårde noen potter med i ny og ne?

 

Tophat'n kan ha gi fordelen av at fjæra tillates å rotere lettere under avfyring da den vrir seg når du spenner børsa.

Den vil minske twang og gi et roligere våpen, dog er vel ikke din utgave noe longstroker/superspreking uansett.

Det skader ikke å bestille og montere, for all del. Om det øker "kraften" er vel noget tvilsomt i ditt tilfelle da du isåfall

burde tune børsa hele veien, dvs polere stempel, innvendig i sylinder og montere buttons, etc etc.

 

La stokken forbli original, skift fjær og pakning.

Link to comment
Share on other sites

Stokken hadde jeg latt være original!

Den er mer verdt urørt og patina skal du ikek kimse av.

 

Uhh. Too late... :?

Stokken er allerede pusset ned med 120 papir; 240 og 360 følger idag - etterfulgt av enten trestjernes lakk, eller olje. (Har ikke helt bestemt meg der. Jeg har en sykdom som sier at alt treverk som skal brukes og evt. utsettes for vær og vind, skal beskyttes - uansett alder... :D

Selv om den er noen år dette geværet, så tenkte jeg ikke på at den kunne ha noen (samler)verdi... Dog, Tyskerne kan jo mekanikk, og den er god å skyte med. :)

 

Sjekk at dersom du bestiller fjær at du ikke får en UK versjon.

Titan eller ikke, ny fjær uansett er vel bedre enn den krokryggen du fant inni der.

Dette skal vel ikke bli noe annet enn ei kosebørse som du sender avgårde noen potter med i ny og ne?

 

Ja, det blir stort sett en kosebørse. :) Jeg kan ikke sé på Gunspares sine sider om de fjørene er noen 'UK version', så da er vel ikke det lett å vite?

 

Tophat'n kan ha gi fordelen av at fjæra tillates å rotere lettere under avfyring da den vrir seg når du spenner børsa.

Den vil minske twang og gi et roligere våpen, dog er vel ikke din utgave noe longstroker/superspreking uansett.

Det skader ikke å bestille og montere, for all del. Om det øker "kraften" er vel noget tvilsomt i ditt tilfelle da du isåfall

burde tune børsa hele veien, dvs polere stempel, innvendig i sylinder og montere buttons, etc etc.

 

Tja; den koster jo ikke allverdens den hatten, og det har alltid vært god 'fjørklang' i den, så den ville ikke gjøre noe skade. ;) Og jeg har igrunn ikke behov for mér kraft; den går greit tvers gjennom blikkbokser på 10m hold, og samlingen pleier å holde seg innenfor en 5-krone (med min skyting iallefall. ;) ), og det holder for meg. :)

Link to comment
Share on other sites

Bruker du vanlig treolje vil du mette treverket fort slik at det kan være vanskelig å få farget den inn med f.eks beis.

Bruker du vanlig oljebeis vil den trenge noe inn i treverket og senere la seg slipe av.

Bruker du spritbeis vil den trekke raskt inn og er noe verre å slipe av.

 

Skal du få silkefinish på stokken bruker du de gradene du har planer om, så kommer en kul greie:

Bruk deretter våtslipepapir 1000 og parafin som du pusser stokken helt glatt med.

Puss vått raskt og tørk lett med fille, da ser du fibrene legger seg og den blir svært smooth.

 

Ved bruk av lakk får du et billig utseende, men fordelen er at lakken er lett å fjerne med f.eks varmepistol

eller sliping dersom du skulle ha et ønske om en annen farge.

Lakken kan få bulker/hakk som er styggere ved hakk i en oljet stokk.

 

Selv foretrekker jeg Hardins oljebeis, kjøpes i småbøtter på 1 dl eller noe på f.eks Maxbo.

Når du har pusset den glatt kan den settes inn med det du vil, bruker du oljebasert legg på tynt.

Bedre med to tynne strøk enn et tykt.

Mange fine farger, eik, kirsebær, mahogny etc.

 

Dersom du tar deg bryderiet skal du etter noen dager polere hele stasen med Liberon bivoks, også fra Maxbo.

Før tynt på med linklut, la tørke et par timer og gni voksen varm med henda før du polerer raskt og varmt

med linklut (rapp et kjøkkenhåndkle) og du får en dyp og fin glans samt at treverket er godt beskyttet.

 

Står det ikke at fjæra er UK er det antagelig standardfjær som gjør at de også brukes i England, de har jo litt regler

på energi der, men for all del, 12 fotpund er nok til mye rart det....

 

Lykke til med stokken, blir spennende å lese om hva du velger.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode tips. :)

 

Nå er jo jeg engang en gammel trebåt-mann, så valget falt på Clipper olje. :) Jeg har akkurat gitt stokken 5-6 strøk vått-i-vått med den tynne Clipper 1 olja, etter å ha pusset stokken med 240 (hadde ikke finere...), så imorgen får den det første strøket med den tykkere Clipper 2, etter en lett puss med et slitent 240 papir. Jeg sto og vurderte Ravilakk, men olje er bedre for ting som kan få noen dult. :)

 

Stokken hadde originalt et tynt strøk med klar piano-lakk (lignende), som hadde krakkelert og flaket av. Stokken er lagd av Bjørk sér det ut som (kan ligne litt på Eik og, men. :? ), og har igrunn fine mønstre som jeg ikke har lyst til å skjule så mye.

 

Et par bilder;

100_3581.sized.jpg

100_3582.sized.jpg

 

Manik:

100_3585.sized.jpg

 

Flér (og evt større) bilder her: http://mwlmf.net/gallery/airrifle

Link to comment
Share on other sites

Blir en veldig lys stokk....og vanskelig å få mørkere med så mye olje først.

Du vil uansett se tegningene tydelig med en lys beis....

Den blir utvilsom bra nok og med så mye olje vil du kunne la den ligger i fjorden i mange år... :-)

 

Forøvrig vil jeg tippe på at stokken er i bøk...ganske hardt treslag.

Ser litt bøkaktig ut på bildet....avlange markeringer.

 

Vurder fortsatt voks dersom du vil ha en helt jevn glans, det vil nok ta en uke før stokken er tørr nok til det.

Link to comment
Share on other sites

Jo, Bøk kan det være; Bøk kjenner jeg ikke så godt. :). Den har liksom de korte stripe-flekkene som er vanlig på Eik, men óg på Bjørk, men så har den óg noe av de skjoldene som Bjørka har, som skinner nesten som perlemor når den er oljet. Den mangler de porene i endeveden som Eik har, så det er nok ikke Eik.

Original-lakken var faktisk ikke så mye mørkere enn det du sér på det bildet fra første oljing; ikke mørkere enn det som er naturlig fra elde. :)

 

Nå er iallefall nye pakninger osv bestilt fra England; de tar nok noen dager, så jeg har tid til å få rengjort metallet, og prøve å få ting så glatt og polert som mulig i stempel/sylinder osv... Sér det er noen ripe-skader på kanten av stempelet der hvor pakningen er festet, så jeg får inspisere sylinder skikkelig og se om det er noe skummelt der, eller om det bare har kommet noe drit inn der en gang...

 

Hva med det svarte på metallet? den er mér blank og mindre svart på endel steder; er det noen enkel måte å 'sortne' metallet igjen? (Husker ikke hva teknikken heter... Å blåne? :D )

Link to comment
Share on other sites

Holder en knapp på bøk jeg :-)

 

Ja du kan blånere, men er det skader/rust etc blir det mye arbeid for at det skal bli.

Har du ikke blånert før kan du bruke søkefunksjonen her inne for tips, jeg har selv ingen erfaring med det.

Igjen vil jeg anmode deg om å la mest mulig være originalt, er det bare blankslitt kan du la den være slik den er.

Varer fra UK pleier å ta et par uker.

 

Du kan "sause" inn med f.eks moly-fett eller tilsvarende, men bruk svært lite.

Koster en liten hundrelapp på f.eks Felleskjøpet, men du har nok noe du kan bruke.

Ikke bruk kobberpasta, men lagerfett kan du også bruke, men ikke mye....!!!

Du vet hvordan en dieselmotor fungerer...Slik vil børsa bli også dersom du er for raus med gliden.

Litt foran i sylinderen, stempelet kommer og komprimerer...blam.

Ikke farlig, men unødvendig. De som har opplevd slik pleier å skvette litt, inkl meg selv.

Uansett vil dette gi seg etter 10-15 skudd, med mindre du har tømt hele boksen inni der da....

Som sagt holder det med svært lite.

Link to comment
Share on other sites

Idag kom delene fra England. :D

 

Et 'gammelt og nytt' bilde:

100_3597.sized.jpg

 

Nå sér jeg at den nye stempelpakningen er rundt dobbelt så høy som den originale, men det er kanskje den originale som er slitt ned til 1/2 av orig. størrelse? :) Den nye fjøra måler 25,5cm; mot den gamle sine 18,5cm. ;)

 

Den pakningen til løpet; skal den glatte siden av lærpakningen ut, eller den 'semskede' siden ut?

 

Og smøring;

Har nå en tube med moly-fett her. Jeg tenker meg å sette inn (massére inn, og tørke bort overskytende) stempelpakningen med sånt fett, og legge en hinne over stempel og fjør. Det er frest inn en forsenkning rundt toppen av stempelet, som jeg sér for meg er beregnet til et lite 'lager' med fett. Pakningen til løpet kommer óg å få en liten 'fett-massasje'. ;)

Hva med trigger? skal den óg ha Moly-fett, eller ville den bedre like våpenolje?

 

Tror igrunn dette vil bli et ganske så anderledes luftgevær med disse nye delene. :) Det sto forøvrig en liten klistrelapp på pakka til fjøra: "Warning: Fitting this spring may take your rifle over the legal limit." :mrgreen: (Ikke en 'UK-version' fjør, mao.)

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg kunne jo ikke bare sitte der med hendene i fanget med så mange fine deler rett foran meg, så jeg smurte og pusla den sammen. ;)

100_3603.sized.jpg

100_3602.sized.jpg

 

Det er litt overflaterust på løpet osv.; det har jeg ikke gjort noe med enda.

 

Men hvordan er den nå å skyte med? :)

Den er adskillig tyngre å lade nå i forhold til før, men det er ingen skrapelyder, eller annen ulyd ved lading. Selve avtrekket kjennes ganske likt ut; uten slerk og ganske lett. Med den gamle fjøra og pakningen, så var det litt fjørklang, og et 'klakk' når stempelet traff bunn; det er nå borte. (Det vil si - det er jo såklart lyd når man trekker av, men ikke noe metallisk skranglelyd som det var før. ;) )

For meg, så virker det som at hastigheten på kula har økt merkbart; tidligere så var det en merkbar forsinkelse fra jeg fyrte av til kula traff f.eks. 30m fremme; nå er den forsinkelsen mye kortere.

 

Jeg har ikke testet presisjonen på geværet enda (har bare fyrt av 4-5 kuler, og konstatert at ting høres bra ut :) ), men jeg traff nå en plankebit på 20m hold uten å sikte så voldsomt... :D

 

Edit;

kolben har nå fått 2 strøk med den tykke Clipper-olja med lett puss imellom. Den olja herder til en blank og hard overflate, men er mér fleksibel enn lakk ved støt osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...