Jump to content

Opphold i småviltjakta under æljjakta


Ulfhedin

Recommended Posts

I dag er jeg ikke ute jakter, selv om jeg har fri og det er en vakker høstdag. Grunnen er at det er to ukers opphold i småviltjakta i starten av æljjakta i terrenget jeg jakter i. Dette er selvfølgelig både greit og lovlig og jeg var fullt klar over det da jeg kjøpte jaktkortet.

Men i mitt stille sinn synes jeg det er frustrerende, og unødvendig firkantet regelverk.

Jeg kan forstå at enkelte småviltjaktformer, kanskje spesielt med hund, kan forstyrre æljjakta. Men har vondt for å forstå at postering etter ender skulle gjøre det.

Jeg vil derfor oppfordre grunneiere og æljjegere rundt om i landet om å være litt mer smidige med småviltjegerne og i stedet for å stenge oss ute fra å jakte prøve å finne måter vi kan bruke naturen samtidig uten å ødelegge for hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Siden elgjakta de fleste steder pågår i en mye kortere periode en småviltjakta syntes jeg egentlig det går fint med 2 ukers pause.

Grunner for dette er vel at dersom mann skulle få eks. hare eller rådyrlos midt i elglaget er vel dette forstyrrende for begge parter.

 

Jeg syntes heller du skulle få en dialog med elglaget.Ring jaktlederen og hør hvor de har tenkt å være den aktuelle dagen,fortell om dine planer.Dersom de skal jakte der du hadde tenkt deg kan du jo ta en hviledag,dersom de skal et annet sted tror jeg de fleste syntes du kan gå på jakt.

Fungerer veldig fint dette her hos oss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...