Jump to content

Trysil Ryper ( Engeren )


Aasheim

Recommended Posts

Jeg har kun jaktet i Engeren, på vinteren. Hadde nok funnet dem nå på høsten også. Jeg har også jaktet andre steder i Trysil på høsten, samt noe vinterjakt og trent forskjellige steder.

 

Men det er vel ingen som forteller om hverken de beste fiskeplassene ved et vann, eller hvor du skal gå i et terreng, for å finne ryper og annet vilt. Og det gjør heller ikke jeg.

 

Timer i terreng (8 -10 timer), lære hvor rypene er, hva de spiser, hvor har de har litt skul for rovfugl, o.l., er ting du må lære. Samt ikke gi opp. Hvordan du går hr også betydning, eller trekker bare rypen til siden. Andre ganger/dager kan de trykke så en kan skritte over dem. Ryper sitter også ofte på forskjellige steder, formiddag og kveld. Men har det kommet snø, gjømmer gjerne rypene seg i skogsområder og avventer. Blir snøen liggene, plukker de brune fjær, før de returnerer. De kan komme tilbake brune (eller noe brune), hvis snøen smelter på noen få døgn.

 

Så vær aktiv i rypeterrenget fra grålysningen og til skumringen, så vil du nok oppdage ryper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...