Jump to content

Krympe ammoen i automat?


WinchesterM94

Recommended Posts

Som tittel sier lurer jeg på om jeg bør krympa ammoen til ei automat rifle? Eller har det ikke noe og si?

 

Kaliber er 308win og børsa er en Valmet petra.(har vært lat og kun skutt hva var det høggern kalte det? "negernato"? og fabrikk ammo)

 

Men skal nå lade til den også da nato mengden minker og jeg ikke finner noen som selger de lenger :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det er to grunner til å krympe ammo for halvautomat:

 

- For å hindre at kula blir presset inn. Ved feilmating kan kula treffe kammerenden og bli presset inn. Dette har jeg sett med dårlige magasiner i AK type våpen som ikke har materampe. Matingen avhenger av magasinet, og er noe feil der kan kula treffe kammerenden. Patronen kan fortsatt bli matet inn, men det er en stor fordel om kula er der den skal. En alternativ løsning til krymp er å bruke krutt der du må bruke komprimerte ladninger, da skal det godt gjøres at kula blir presset inn.

 

- For å hindre at kula blir slått ut. Patronen får en bråstopp når den når bunn av kammeret, litt på samme måte som i en kulehammer som brukes til å trekke ut kuler. Vekt på kula og grep i hylsehalsen avgjør om den begynner å skli fremover. Jeg har hatt patroner med tunge boattail kuler som har demontert seg selv.

 

Krymping er noe herk både fordi en bør trimme hylsene for å få lik krymp, og at en feil krymp kan føre til at kulene sitter enda løsere. Fyrer du med N150 bak 146gr (ca) kuler bør det gå bra uten krymp, men prøv å unngå å kamre den samme patronen for mange ganger med full fart på sluttstyket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...