Jump to content

Lokkegjess - anbefalinger?


Guest

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne kjøpt meg noen lokkegjess, og lurer i den sammenhengen på om noen har noen modeller å anbefale som de har positive erfaringer med. Samtidig lurer jeg på om det er hensiktsmessig å bestille slikt fra utlandet, både med tanke på pris og kvalitet. Er det noen som har erfaringer med dette som de kan tenke seg å dele med meg?

 

På forhånd takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Dette er 9ende sesongen med gåsejakt for min del, det er denne jakten jeg bruker mest tid/penger på :shock:

Har hadd mange forskjellige lokkegjess. Jeg blander foskjellige modeller i flokken. Det jeg bruker i dag er grågås-skall med løse hoder (kjøpt på Island), sillsock/deadly decyos(kjøpt i USA).(noen dusin med xxl grågås skall.

Men jeg mener det er minst like viktig å ha en god lokkefløyte.

Der anbefaler jeg fløyte beregnet på grågås/kortnebbgås. En godt fløyte fra fks Dave Jackson er å anbefale.

 

Disse lokkegjessene bruker jeg nå:

 

Skallene med løs hode kostet rundt 58,- pr stk på Island

Sillsocks koster avhengi av mengde og type gås rundt 30,- +- pr stk

XXL skal ligger vel på rundt 159,- pr stk.

 

Har også brukt "gåsestolen" 2 sesonger med variert utfall. Fungerer kansje best i starten av jakta før den har blitt skutt mye på. Virker som gåsa "skjønner" at det er noe rart lengere ut i jakta.

 

Men det er helt klart "Gåseposer" som er tingen.! tar liten plass,flere hundre stk i 1 bagg (lett å bære). Beveger seg i den minste vind og ser veldig naturtro ut ovenfra.

 

Ps.Vær obs på kopier fra USA. Kopiene fungerer like godt på gåsa som en Rema pose 8)

 

Jendor

Link to comment
Share on other sites

Dette er 9ende sesongen med gåsejakt for min del, det er denne jakten jeg bruker mest tid/penger på :shock:

Har hadd mange forskjellige lokkegjess. Jeg blander foskjellige modeller i flokken. Det jeg bruker i dag er grågås-skall med løse hoder (kjøpt på Island), sillsock/deadly decyos(kjøpt i USA).(noen dusin med xxl grågås skall.

Men jeg mener det er minst like viktig å ha en god lokkefløyte.

Der anbefaler jeg fløyte beregnet på grågås/kortnebbgås. En godt fløyte fra fks Dave Jackson er å anbefale.

 

hvor får man kjøpt disse? har googlet litt og har ikke funnet fløyter for grågås. fant heller ikke den fløyta du nevnte her.

tips til hvor man får kjøpt den?

Link to comment
Share on other sites

Sillsocks koster avhengi av mengde og type gås rundt 30,- +- pr stk

XXL skal ligger vel på rundt 159,- pr stk.

 

Ps.Vær obs på kopier fra USA. Kopiene fungerer like godt på gåsa som en Rema pose 8)

 

 

Jeg kikket litt på dette, og etter hva jeg kunne se var det stor forskjell på hva som var dugandes og ikke her. Hvor har du handlet dine, og hva er etter din erfaring vesentlig å tenke på ved kjøp av slike? Kan du, for de av oss som ikke er så stø i jakt-engelsk, forklare kort hvordan disse fungerer? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...