Jump to content

Jakte med ukjent hund?


H. Nilsen

Recommended Posts

Jeg skal muligens på fuglejakt førstkommende helg, og da lurte jeg litt i å låne med meg en hund. Jeg har aldri jaktet med hund før, og har ikke annen erfaring enn det jeg har sett på treninger og hørt folk fortelle. Så da kommer spørsmålene mine: Er det i det hele tatt mulig å ta med seg en hund en ikke kjenner på jakt? Bør det i så fall være en litt erfaren hund som går tett, eller en som reiser langt? Hvilke forbehold bør jeg ta?

 

Lurer på mye annet også, men tenkte bare å få en liten rådføring i gang :-)

Link to comment
Share on other sites

Det bør ikke være noe problem å jakte med en ukjent hund. De fleste hunder skjønner/takler det greit. Det som derimot kan være ett noe større problem, er å lese hundens søksmønster i terrenget, men medl itt bruk bør det også gå greit. Tenk vindretning, for hunden arbeider alltid(om den søker korrekt) på vinden. I medvind vil hunden søke langt frem i marsjretning for så og bruke motvind tilbake til deg men i motvind nvil den slå ut til sidene. Sidevind er vanskeligst å takle så her må du regne med at hunden jobber fra deg og ut mot den ene siden.

Bruk litt tid på dressur av hunden før du slipper den, slik at den blir vant til deg, så går det nok helt sikker bra.

 

Om du aldri har jaktet med fuglehund, ville jeg nok ha foretrukket en hund som ikke var av de største i søket, men blir så tilfelle må du bare stole på hunden om at den kommer tilbake foran deg sålenge den ikke står. Kommer den ikke tilbake kan du regne med at den står, og da må du bevege som tideliggere nevnt ta hensyn til vindretning for å finne den. Storganger eller trang i søket er jo også svært terrengavhengig, så tenk på hva slags terreng du skal jakte i.

Jeg har ved flere anledninger kjøpt voksne hunder, og det å lære meg hundens søksmønster er noe av det jeg bruker litt/mest tid på i terrenget.

Tenk logisk, så går det bra.

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...