Jump to content

elgjeger med første hund.


qmelk

Recommended Posts

Heia alle hunde folk :P

 

Har min andre høst som hundefører, gikk litt i fjor som hundemann men hunden var jo bare 9mnd så ble ikke så mye resultat :roll:

Har hatt ett par fine loser etter jakta i november. Bynte liksom å løstne mer og mer for vær gang :D

 

Men så til det jeg lurer på.

Hvordan mener dere jeg bør jakte med han, terrenget er skogslandskap på ca7000da. Ønsker å bruke han mye løs å kansje få skutt ett dyr for han. Bør jeg bare slippe han med en gang vi går ut å la han søke? eller lete opp ferske spor å slippe, er litt redd for at han skal finne på andre ting feks.

Hare som han mer enn gjerne vil jage å dermed lage bare kaos.

 

Som sagt så er jeg uerfaren som hundefører men har jaktet elg i noen år.

Alt av tips om hundejakt mottas med stor takk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

La han gå laus. Ventar du med å sleppe til du finn ferske spor er ofte resultatet at du kjem for nær elgen før du slepper. Ei laus bikkje leitar òg mykje betre enn ei i band. Det er ein fordel at berre du og bikkja er i terrenget dei første sleppa. Mykje større sjanse for at elgen står når det ikkje er plassert ut postar. På 7000 mål er det alltid fare for at losen går ut av terrenget, så den sjansen må du ta om du skal jakte med laushund. Ikkje bry deg om at han jagar hare, rådyr, rev, grevling eller anna. Han blir snart lei det når han får smaken på elg. Det er berre eit teikn på jaktlyst om han jagar "alt" den første tida :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...