Jump to content

Slug løp for Villsvin jakt


CMN

Recommended Posts

Noen som har gode erfaringer med riflet slugløp til haglen, for Villsvin jakt :?:

 

Har hørt at med riflet slugløp skal sluggen være ganske nøyaktig opp til 100meter...

 

Vurderer og bestille et slugløp til Benelli m2`en ,

Har rifle i kaliber 6.5 men det blir gjerne litt i underkant for villsvin jakt..

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg gjøre. Merk at jeg snakker om hva jeg ville gjort, dette er ingen fasit. Presisjonen på ei rifle overgår presisjonen på en slug, selv med riflet løp. (Ihvertfall for meg da jeg har testet, dog ikke med kikkert på hagla) Når det gjelder energi og hva som gjør villsvinet mest dau må nesten andre svare på.

 

Okhotnic: Det er det nok mange som ville gjort. Trådstarter nevnte ikke jaktform, men han nevnte 100 meter. Jeg ville fortsatt valgt rifla med egnet siktemiddel da jeg er mer trygg på dette mtp. foranhold på løpende og storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Enig i fht. siktemiddel hvis hold eller lys tilsier det. Men ville nok ønsket meg noe større enn 6,5 på drivjakt. Grisen har ofte mye fett under skinnet og dette kan gjøre at man får mindre utblødning og dermed dårligere spor enn på enkelte andre dyr. Gitt sjansen for dårlige treff ved raske skudd så ville jeg personlig gått for drøyere greier. Personlig vil jeg helst ha skyts som "garanterer" gjennomskyting fra alle skuddvinkler, og der har jeg mine tvil til 6,5 også. Men som sagt vil jeg prøve min egen på posteringsjakt en dag (natt).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har jaktet en del gris de siste årene. Og en ting som er sikkert, det er bedre med ett godt plassert 6.5 skudd. Eller ett halpasse slug skudd. Pumphagle kan være bra på ettersøk. Men der stopper det som regel.

Men 6,5 er det minste kaliberet som bør brukes på grisejakt og bør bare brukes på smådyr. På større dyr, er det alt over 3006 som gjelder. På trange drivjakter er 9,3 med kort løp og aimpiont helt overlegent. Z6i'n med 2,5-14x56 er en fin kombinasjons kikkert. Passer like god på drivakt på korte og lange hold, samt vakjakta på natta. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Vi har mye vildsvin på gården der jeg bor i Sverige og 6,5en er ikke noe problem å bruke på vildsvinjakt, store som små.

 

Svigers skjøt 3 dyr på samme skudd med sin 6,5..

 

Aimpoint er som nitroxside sier kjempebra. Selv bruker jeg 308 med aimpoint i skogen eller 2-12x50 på vak, men om jeg skulle kjøpt igjen hadde jeg nok kjøpt 1-6x24? for på nattvaket er det grønnlaser som gjelder uansett.

 

Slug ødelegger mer en det er godt for; er min mening iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...