Jump to content

nybegynner haglelading hjelp!


naits91

Recommended Posts

Har funnet ut at jeg skal begynne med haglelading 12/76 og har lest gjennom alt som jeg finner relevant her på forumet, mye bra men det er fortsatt noen ting jeg lurer litt på..

 

Det lille hagleladekurset: viewtopic.php?f=18&t=458 veldig lærerik tråd

Komponenter: viewtopic.php?f=18&t=4809&hilit=ladekomponenter

Sikkert veldig mange nyttige linker her, men kommer meg jo f*** ikke inn på disse sidene nå når jeg er offshore :evil:

 

Skal primert lade til rypejakt, har en "brukt ubrukt" MEC 600jr som jeg sikkert blir og kjøpe, får også med Multi Scale Universal Charge Bar og lyman ladebok, så har jeg bestilt meg kruttvekt utenom.

 

Ønsker jo å komme meg i gang med lading så snart som mulig, gjerne slik at jeg får testet noen på jakta i år, men det spørs vel..

Eneste sidene jeg kommer meg inn på her ute er midway (noe dyrt synes jeg) og http://www.unlimitedammo.fi" target="_blank nå er jo ikkje jeg spesielt god i finsk, men takket være google translate har jeg fått sett og forstått litt på denne siden, prisene her er jo strax mer humane synes jeg.. Og da lurer jeg på om det finnes noen butikker som fører ladeutstyr rett over grensa til Finland? bor i Tromsø, har hørt det skal være en stor sportsbutikk i kilpis, noen som kjenner til dette?

 

Hylser, har jo liggende en del leirdue ammo, fiocchi TT Steel og saga eurotrap da jeg ikke er helt sikker på akkorat hvilken type hylser dette er blir jeg nok å kjøpe i første omgang, noen som har noen gode tips på dette?

 

 

Krutt og tennhetter blir jeg vel å kjøpe her på berget, då det ser ut som litt stress å importere slikt..

 

Går ut ifra og håper at jeg finner ladedata og slikt i lyman ladeboka, men tar gjerne i mot tips på gode ladninger, har ikke planer om å lade med stål eller bismuth, blir nok noe mykere eller eventuelt hevy shot.. Er jo så hinsides mange typer wads og andre komponenter, men håper jeg finner en god kombo i ladeboka som er billig,lett å få tak i og selvfølgelig viktigst funker bra 8) når jeg kommer i land, men somsagt tar gjerne i mot gode tips :D

 

Ser i det lille lade kurset (skrevet av HS Precision, tommeln opp for det kurset veldig inspirerende) at han anbefaler rulle krymp, men så skriver han lenger ned i tråden sitat: "Kan ikke huske jeg har stjernebrettet på en stund, og det fordi jeg ikke har jaktet mye fugl i det siste"

Da jeg har tenkt å lade til rypejakt og har lest så mye positivt om rulle krymp så ble jeg litt i tvil, men går ut i fra at grunnen til at han ikke stjernebretter til fuglejakt er at det er mer tidkrevende en stjernebrett? noen som har et godt svar på det? kansje enklest å sende PM til HS Precision, får ta det etterhvert om jeg ikke får svar her da.

 

Ble vist ganske mye det her... og er helt sikkert mer jeg lurer på som jeg ikke kommer på nå :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Du er offshore og skal ha lada til jakta? Da begynner det å haste!

 

Sjekk om ladeboka har en oppskrift, som har den hylsa du vl bruke, fiocchi?

En wad du kan skaffe, Midway?

Av krutt så vet jeg at longshot og univesal clays er tilgjengelig her i landet.

Hjemmeladng.no har Rem209STS tennhette.

Les ladedata før du skaffer komponenter er mitt tips.

Link to comment
Share on other sites

Kommer i land like over helga, men har jo noe ammo liggende så er ikke krise om jeg ikke får ladet til jakta... ja sikkerheten først så blir å følge ladedata nøye.

Har funnet en butikk i tromsø som selger longshot, tror di har tenhetter og så mangler bare resten.. Hadde jo vært genialt å funnet en butikk like over grensa til finland og handlet resten i, er vist dyrt med frakt fra USA etter hva jeg har forstått..

 

Men er vel ikke bare en type fiocchi hylse? Trodde det fantes en masse varianter?

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til det blir dårlig med ladding til jakta, da pressa jeg skulle kjøpe plutselig var solgt :shock:

 

Blir vel å handle fra USA, og da står det mellom MEC 600 Jr. Mark V eller MEC Sizemaster, er det noen store fordeler med sizemasteren istede før 600jr? Var jo litt pris forskjell så havner vel på 600..

 

Så sendte jeg mail til den sportsbutikken jeg nevnte i kilpis, di hadde ikke laddekomponenter, men di tippset om at det fantes en i K.A Kolström/ Sportia Muonio, noen som kjenner til denne?

Men blir vel i første omgang å bestille med det jeg trenger for å komme i gang fra USA, utenom krutt og tennhetter selvsagt.

 

Noen gode tips til laddebøker for en nybegynner?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...