Jump to content

Hämmerli SP20 sikte


j-aa

Recommended Posts

Ved testing av min nyinnkjøpte (brukte) Hämmerli SP20 viser det seg at den skyter alt for høyt. Med baksiktet skrudd helt i bunn er treffpunktet ca på 7-ern på halvmetersskiva på 25m.

 

Siden det finnes nye siktekorn i både +1 og +2mm høyde (som skal gi treffpunktsendring på ca. 11 og 22cm hvis jeg ikke er helt på jordet trigonometrisk) regner jeg med at problemet enkelt kan løses, så det store spørsmålet er da om det kan være noe annet som kan forårsake dette, så jeg ikke kompenserer for noe annet enn den egentlige feilen ved å montere nytt korn. Det er vel ikke mulig å montere løpsholderen feil så lenge den sitter som den skal og skruene er stramme?

 

Siden baksiktet kan justeres 60 klikk opp er det vel like greit å gå for +2mm kornet, så får jeg litt justeringsrom både opp og ned?

Link to comment
Share on other sites

Har skiftet korn på min også til +2 korn. Det er ca. 6mm høyt.

Vel og merke er dette en 32 og ikke 22, men den var levert fra fabrikk med +1 korn.

 

Da er det bare og måle ditt eget korn, og så vet du om du har et nominelt (4mm)

eller et +1 (5mm) korn.

 

Kjenner flere som har satt på høyere korn. Det er bare slik det er.

Link to comment
Share on other sites

Takk for info. Da får jeg ta en tlf. til Landrø.

 

Forrige eier hadde ikke de samme problemene, men siden ingen ting ser ut til å være galt med verken baksiktet eller montering av løpsholderen tipper jeg det skyldes rar teknikk fra min side (sikter med feil øye, skjeve hornhinner, osv). Da prøver jeg med både +1 og +2 korn (har vanlig 4mm på både 22 og 32 løpsholderne).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...