Jump to content

Trenger råd med en montasje


Recommended Posts

Er nesten ferdig med et mauser prosjekt og trenger litt hjelp på siste hinder .

 

Problemet : Kikkerten er tom for klikk oppover , på 100 m sikter jeg øvre kant på 7èn og kula treffer i nede på toeren

Basen er en gammel svingmontaje av ukjent merke ,der er en R inne i eit retikkel stemplet på montasja som sto på kassa da jeg kjøpte den .Og ringene var noen som vart med på en handel en gang . Er vist tikka ringer

kikkerten er en Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 T

 

Flere kloke gubber på bana mente at å legge fiskebolleblekk under bakre base og "bedde" den fast med araldit .

ja ja tenkte å prøve det som gubbene men trur at jeg skal prøve noe annet en fiskebolleblekk !

 

Hvor mye utgjør en mm høyere base på 100m?

 

er der andre petter-smart/reodor løsninger ?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe baser med 20moa tilt vil kanskje være det letteste, og ikke minst det kleeneste. En kompis hadde nettopp samme prob med en duralyt. Han kjøpte en one-piece base og ringer i ett med tilt. Funka perfekt og ser bra ut. Dette var en rem700, men finnes sikkert til din og...

Link to comment
Share on other sites

Om jeg gætter rigtigt, er det en Reedfield montage. Så har den to "kopskruer" på den bagerste base, hvor man skruer af den ene, når man skal svinge kikkerten af.

Hvis montagen er beregnet til Mauser, og du har nævnte problem, er det sikkert en montage til "smallring" mauser (m96)

Så mangler du sikkert næsten 2mm under den bagerste base.

 

En tommelfingerregel er at træfpunktet flyttes 10cm, for hver 1/10mm du shimser under. eller 1mm giver 1meter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...