Jump to content

Hjelp meg å finne nye åpne sikter til min Brnokombi :)


Apelars!

Recommended Posts

Min Brno kombi av type 502.2, 12-70, 7x57 r er et ujålete bruksjern som jeg etterhvert har lært meg å sette pris på. Jeg har i de 5-6 årene jeg har eid den brukt de orginale åpne siktene, og etterhvert funnet ut at jeg ikke vil ha noe optikk på denne børsa. I allefall ikke på permanent basis.

De orginale jernsiktene fungerer godt nok til å skyte prøva med, men de har sine begrensinger- et fryktelig trangt skur, og et lite synlig og udistinkt korn. Baksiktet kan justeres sideveis, men ikke i høyden, noe som resulterer i at jeg må holde i overlinjen på reinsdyret når jeg skyter prøva (Foreløpig holdt meg til S&B 150gr) , for å treffe i senter.

På jakt er sjelden/aldri holdene over 50 uansett, og er jeg i tvil, så skyter jeg ikke, så det fungerer jo på et vis i praksis alikevel.

 

Til saken: jeg vil ha nyt skur og nytt korn til denne kombien. Kornet skal være rund fiberoptikk og baksiktet skal være av expresstype. Så kommer spørsmålene: hva passer på dette våpenet med et minimum av arbeid? Og hvordan regner jeg ut hvilken høyde jeg trenger på siktene for at treffene skal sitte der de skal?

Jeg vil at siktene skal være så robuste og minimalistiske som mulig, så i utgangspunket vil jeg ikke ha et justerbart baksikte.

Skal se om jeg får lagt ut bilder, photobucket kontoen min har forsvunnet..

 

IMG_20130815_135745.jpg

normal_IMG_20130815_135727.jpg

normal_IMG_20130815_135647.jpg

IMG_20130815_135608.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo, det har jeg. Men: Jaktdiopter fordrer at jeg plasserer det nærme øyet og da "tar det plassen" til kikkertsiktet, dvs om/når jeg skal ha på en kikkert må jeg ta av jaktdiopteret. Ikke noe kjempeproblem, men det ødlegger fleksibiliten.

Men først og fremst har jeg valgt bort diopter fordi det stjeler for mye synsfelt til å fungere noe bra til fluktskyting med hagle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei!

Hvordan har det gått med denne saken?

Har samme kombi og mangler åpent sikte :trist:

Tok de av når satte på kikkert for en mannsalder siden.

Tenkte nå jeg skulle ta av kikkert og bare bruke åpne sikter.

Har selvfølgelig klart å rote de bort :?

Har du noe tips til meg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...