Jump to content

Pris på kjøtt kjøpt fra Viltfondet?


bbdg

Recommended Posts

Som regel er kjøtte fra trafikkdrept vilt gratis, da det ikke er lov til å selge slikt vilt for bruk til menneskemat. Det har nok vært en vanlig praksis å benytte slikt kjøtt til menneskeføde. Jeg mener å huske at hovedargumentet argumentet for at en ikke skulle lage menneskeføde av slikt vilt, var blant annet at blodårene i dyret kunne transportere tarmbakterier mm rundt om i hele dyret i løpet av veldig kort tid. http://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/jakt_og_viltkjott/viltkjott__hva_maa_jegere_tenke_paa.792

Trafikkskadet vilt som er avlivet i samsvar med viltnemdas bestemmelser skal alltid undersøkes av Mattilsynet før frambud. Trafikkdrept vilt skal ikke brukes til mat for folk.

Kjøtt som er til salg av andre årsaker, går vel etter normale priser, her omkring fra 50-90 kr/kg, alt etter type og kvalitet.

Men dette er vel individuelt i de enkelte kommunene. En telefon til kommunens viltnemd gir nok et mere korrekt svar.

Link to comment
Share on other sites

Kommunens pris her vet jeg da jeg har kjøpt elg som er felt som skadedyr.

Saken er den at jeg syns prisen var litt "stiv" så hadde vært innteresangt å visst prisen andre kommuner bruker.

Lite å finne om dette på nettet men har funnet to priser. 45.- og 55.-kr/kg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...