Jump to content

Barnes 150gr TSX, N160, 30-06 ladedata?


mbjerkenaas

Recommended Posts

Heisann! Jeg har lyst til å se om jeg får tak i noe Barnes TSX 150 grain til å bruke på jakta i år, men kan noen være så vennlig å gi meg noe ladedata til dette prosjektilet i 30-06? Barnes selv bruker kun Hogdon og IMR i sin ladebok, men jeg bruker Vihtavuori. Har N160 fra før, så om det finnes data med dette kruttet hadde det vært flott.

 

Etterlyser altså minimun og maksimum ladning + c.o.l.

 

Takk for hjelpen!

 

-mbjerkenaas

 

PS. Bruker Federal 210 tennhetter, om det skulle være av betydning.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ser at Jørund Lien i siste Jakt skriver at lade med 60 grs N-160 til 150 grs TTSXkule

60 grs N-160 i ei 3006 hylse gir meget full hylse, anbefaler å bruke kompresjonstrakt (slik med langt rør) da før du plass til alt kruttet uten for mye knåselyd.

Jeg har ladd med 58,0 grs N-160, og den har gått meget bra i Saueren min, har ikke Chronografert den, så jeg vet ikke hastigheten på den, men rundt 860m/sek er vel riktig å anta. meget god presisjon.

 

977299_10151465011491835_218669299_o.jpg

Samling med 150 grs TTSX 9`n oppe til høyre er avtrekksfeil hos meg.

Skutt noen hjort med denne og meget pent slakt da jeg ikke har voldsom høy hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, villreinjegeren! Da skal jeg se om ikke jeg får fingra mine i en pakke med 150gr TSX ;)

Er ikke helt sikker på hva en kompresjonstrakt er, men vil jeg klare meg uten?

 

Gleder meg veldig til å prøve dette prosjektilet. Svigerfar skøt et rådyr med 165gr TSX i fjor, og utgangshullet var omtrent like stort som inngangshullet.

 

-mbjerkenas

 

PS. Glemte å spørre deg om c.o.l. på patronen din?

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal klare deg uten trakta, men da må du holde fingeren over hylsehalsen og kakke den lett mot bordplata så kruttet synker sammen,

Tok akurat å testet fyllingsnivået i ei fullpresset Lapuahylse, med N-160 og 60 grs så var hylsa breddfull uten noen komprimering, med å kakke mot bordplata ble det litt bedre plass, med komp trakt så er det god plass til å sette i kula uten for mye knaselyd.

For å unngå full hylse er det alternativt å bruke Norma URP med en max ladning på 56.0 grs eller Norma 204 og 59,0 grs som max, da blir det bedre plass, hvis du skal kjøpe krutt så tror jeg det er smart å kjøpe ett av disse Normakruttene.

jeg har brukt col på 82mm, men det går også greit med 83mm, prøv deg fram så ser du når det er langt nok.

Lykke til kulene er iallefall meget presis, såpass at jeg vil anbefale disse til jakt. med tanke på blydebatten...

Link to comment
Share on other sites

Fyllingsgraden avhenger veldig av hylsetype i 30-06 som de andre.

 

Winchester og Norma hylser har mye volum. Der får du greit 60 grs med krutt i uten særlig komprimering bak en 150 TSX/GMX.

 

Maks trykk tviler jeg derimot du får med det kruttet og såpass lett kule. Med 150/165grs kuler er URP/550/4350 osv bedre valg. En bør nærme seg ca 940-950m/s med massive kuler i 150grs klassen på full pupp i en 06.

 

Gamle jaktfeltladningen min i 06 var fra 60,5-61,5 med Norma 4 bak 150 MK. Skjøt og skyter i de fleste våpen jeg har ladd samme kombinasjon til helt rått. Til jakt kan en jo bare bytte den ut med en 150 Partition, Accubond, Interbond til mellomviltet. Scirocco er like god, men gir litt mer trykk enn de andre grunnet lenger bæreflate = -0,5-1,0grs krutt.

 

På tross av at vi til daglig jobber mest med Nosler produkter er jeg veldig glad i Hornady SST/Interbond og GMX da alle kan lades med samme kruttmengde til samme trykk og tilnærmet identiske treffpunkt. Forferdelig greit for enkle sjeler som liker en patron, en kulebane og en klikktabell for all jakten uansett om det er rev/bever, rådyr eller elg som står på menyen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...