Jump to content

Czechoslovakia BRNO


nippon81

Recommended Posts

Jeg har nettopp fått ei hagle i arvegave men har ikke peiling på hva slags hagle jeg har fått. Kan noen hjelpe meg?

 

Dette er det jag vet om den.

 

Czechoslovakia BRNO Model ZB 132 - 16 GA- 23/4 CHAM

 

Hva slags hagle er det, ca årsmodel, hvilken aminisjon passer til våpenet, Registrering av våpenet. osv.....

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en enkeltløper, kan jeg tenke meg?

 

Kaliber 16, tar patroner opp til 2 3/4 tommer, dvs 70mm. Ikke skyt stålammunisjon i den før noen som er mer kompetent enn meg kan uttale seg om hvilket trykk de tåler og dermed om den tåler stålhagl.

 

Produksjonsår kan ikke gjettes, det må du lete etter på hagla selv. Den er iallefall fra før 1. Januar 1993, som er datoen Tsjekkoslovakia ble oppløst og formet den Tsjekkiske Republikk og Slovakia. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du har arvet et nydelig våpen! Samme jeg kommer til å arve når fatter flytter til de evige jaktmarker. (dog i klaiber 12)

God kvalitet, gode bruksevner. Største problemet er kanskje å få tak i rimelige treningsskudd.... få børsemaker til å se på den for å avgjøre bruk av stål osv.

 

Den MÅ registreres. Enten som arv eller til bruk.

Er vel en slik?

 

CZSxS1.jpg

(bildet stjælt fra nettet, hos Shotgunworld.com)

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å legge ut et bilde eller to, men det er nok for vanskelig for en stakkar trønder. Det er en 1 løper og det er en eldre utgave. Jeg har ikke noen amo til den, men får se om den er salgbar slik at jeg kan skaffe meg ei hagle som mer brukervennig. Vi har en treningsbane i nærheten som det finnes noen som forstår seg på slike våpen. Har fått advarsel om å bruke stål-haggel på denne da sønn av tidligere eier sier at løpet har tynnt stål og våpenet er fra nittenhundrede og pil og bue. Så foreløbi så blir den stående i våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...