Jump to content

Spørsmål vedr Morini CM22


Think!

Recommended Posts

Fikk holde i 3 versjoner av denne på NM og likte det meste bortsett fra skjeftevinkel, fremsikte måtte presses nedover. Så nå holder jeg på å lese meg opp på modellen.

 

Skjeftevinkel kan stilles på denne men spørsmålet er da om den da blir lik f.eks en Feinwerkbau AW93 med Rink skjefte?

 

På et svensk forum, med innlegg fra 2010, så var det likt med død og fordervelse dersom enn forsøkte å bruke 6 skudd (i standard 6 skudds magasin) i magasinet uten at dette var modifisert av importør. Er dette et problem på nye våpen idag ?

 

Hva kan brukere ellers si om dette våpenet.

 

Jeg har skutt noen serier med Feinwerkbau AW93 med Rink skjefte, den satt bare som støpt i mine hender. Men så var det det derre 6 skuddsmagasin som setter "varsling" (at sluttstykket blir i bakre stilling etter siste skudd) ut av funksjon. Det blir hevdet at magasinene til Feinwerkbau sluker 6 skudd uten å sette "varsling" funksjonen ut av spill, stemmer det på deres våpen ?

 

Har nå skutt endel med Walther SSP å liker våpenet ganske bra, bare synd at den feiler fra tid til annen. Patronen blir klemt mellom løp/sleid og utdrager glipper tak i tomhylse. Nå er det ikke jeg som pusser og vedlikeholder våpenet så jeg kan ikke si om jobben er gjort iht manualen, men andre innlegg her hevder at SSP er nøye på at dette gjøres riktig. Demontering for puss er jo også en omstendelig prosess iht manualen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du liker alt med SSP tror jeg muligens du ville vært like fornøyd med Hammerli SP20 med tanke på grepsvinkel og siktelinje, kan være verdt å sjekke ut. (Avtrekkeren har vært en ankepunkt på SP20 men denne kan lett byttes ut med en som er bredere)

 

Feinwerkbau kjenner jeg ikke no særlig til da jeg ikke har prøvd den men kvaliteten er jo helt på høyden med de beste, Morini CM22 har jeg bare testet en gang men fikk rett og slett ikke godfølelsen ... mulig at hadde vært anderledes med Rink.

Link to comment
Share on other sites

I 2010-2011 benyttet jeg en 2010 Morini CM22M RF, Alu med fabrikkoriginale magasiner. De eller pistolen ga meg aldri feilfunksjoneringer i finfelt når jeg benyttet CCI Standard, og med moderat til mye puss.

 

Hva kan brukere ellers si om dette våpenet.

 

Veldig godt fornøyd. Hvis penger ikke var noe tema, så hadde den aldri blitt solgt. Gikk over til Pardini pga. enkel demontering og mer vekt.

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring med både Morini og SSP.

 

Morini:

Er umbrako skuer for justering av skjeftevinkel. Ikke den beste løsningen, men det funker.

Om vinkelen blir likt med Feinverkbau eller noe annet er jo umuligt å si uten å ha tilsvarende

jern forran seg og sammenligne med.

6-skudd magasin er standard. Ikke noe varsling etter siste skudd (nesten ingen match har slikt).

Ville kjøpt RF steel, da den gir mere fordelt vekt, fremfor å vekte ned en RF Alu i front.

Går veldigt stabilt og spiser det meste av ammo.

 

SSP:

Trenger mye puss.

Fantastsik mye justeringsmuligheter, så man må 'faktisk sette seg inn i ting'.

Magasin utvides lett til 6 skudd. Man får også kjøpt det.

Skifte ut til forbedrede deler som kom noe senere, deriblant:

- Utdrager

- Rekyl rodder

- Rekyl fjærer

- Tennstift

- Magasin

 

Når SSP'n ble vedlikeholdt og pusset, så funket den alltid, men det

er ikke et våpen for dem som aldri pusser. Jeg hadde iallefall aldri noe

tull med den. Den må gå med militærpuss og ikke pøse den full

med olje som enkelte gjør. Da ber man jo om at ting må feile

uansett våpen.

Link to comment
Share on other sites

Gå for en Morini CM22M RF steel du! ;) Beste kjøpet jeg har gjort selv hvertfall! Har hatt den en stund nå og har ikke hatt noen feil! :) Tar alt av ammo, gammel som ny, dyr som billig! Etter at jeg kjøpte min er det mange i klubben min som vil ha seg en! Den er rett og slett best! ;) Hos HuntersHouse er det billigste stedet jeg fant den ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...