Jump to content

Hvilket luftgevær skal jeg kjøpe ?


arnbjuga

Recommended Posts

Har hatt div slavia luftgevær i hele mitt liv. Det beste er et 631 men det er for svakt.

Planen nå er å kjøpe et nytt i kaliber 5,5

Jeg vil ha et som går bra og som helst kan drepe en rotte da det er mengder av rotter i skitkjelleren.

Trenger nå tips om hva jeg skal kjøpe da jeg ikke har peiling.

Helst et gevær til ca 2000 kr

Hvorfor skal jeg ha 5,5 ?? og ikke 4,5 ??

Håper på hjelp fra dere som har peiling

Link to comment
Share on other sites

Siden det for det første ikke er lov å jakte med luftvåpen, og du uansett må søke om å få lov til å kjøpe 5.5mm luftgevær så kan du like gjerne søke og kjøpe et salonggevær. Min anbefaling vil da være en brukt CZ 452, disse skal være mulig å gå ned mot ca 2000,- Jeg lærte meg å skyte med en sånn som var eldre enn meg. Det begynner snart å bli tjue år siden, og den fungerer helt utmerket den dag i dag! Blir bare olja hvert skuddår, men ser ikke slitt ut i det hele tatt.

 

Å skyte et såpass robust dyr som ei rotte med 4.5 er ikke spesielt humant. Da skal du ha et kraftig våpen og skyte godt om du ikke skal pine de. Som jeger syns jeg det er min jobb å formane til lovlig og human jakt...

 

[EDIT: Her ser du! Den der rifla vil nok være mer pålitelig, mer treffsikker og langt mer effektiv til rottejakt en et luftvåpen! Dessuten koster den ikke mer uansett, og er lovlig til din bruk...]

Link to comment
Share on other sites

Å skyte et såpass robust dyr som ei rotte med 4.5 er ikke spesielt humant. Da skal du ha et kraftig våpen og skyte godt om du ikke skal pine de. Som jeger syns jeg det er min jobb å formane til lovlig og human jakt...

 

Ikke at jeg oppfrodrer til ulovlige aktiviteter, men å skyte rotter med luftgevær 4,5mm går helt fint.

 

Link to comment
Share on other sites

Har du et relativt kraftig og presist luftgevær, og i tillegg er en god nok skytter til å gå for hodeskudd så går det greit. Mangler en av de tre ovennevnte så vil ikke jeg kalt det forsvarlig. Jeg er i tvil til at man for 2000,- og med litt plinking kan oppfylle disse kriteriene. Men så sier jo trådstarter og at han salong til det formålet :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt div slavia luftgevær i hele mitt liv. Det beste er et 631 men det er for svakt.

Planen nå er å kjøpe et nytt i kaliber 5,5

Jeg vil ha et som går bra og som helst kan drepe en rotte da det er mengder av rotter i skitkjelleren.

Trenger nå tips om hva jeg skal kjøpe da jeg ikke har peiling.

Helst et gevær til ca 2000 kr

Hvorfor skal jeg ha 5,5 ?? og ikke 4,5 ??

Håper på hjelp fra dere som har peiling

 

Først av alt, jeg er ingen ekspert på luftvåpen, folk som vet bedre enn meg er velkommen til å rette på meg når tid som helst :)

 

De som kjøper 5,5mm i stedet for 4,5mm er de som ønsker økt presisjon utover 30-40 meter. Du får bruke tyngre kuler, som er mer stabile i luften, samt at det som regel er lavere utgangshastighet, som også gir bedre presisjon. Energien blir større, på grunn av større vekt på prosjektilet. Såvidt jeg vet trenger du våpensøknad for å kjøpe 5,5 mm i Norge.

 

I prissjiktet ditt har du rett og slett ikke råd til et "godt" luftgevær med et "ok" kikkertsikte. Hvis du vil ha et standard knekkvåpen i 4,5mm med en bra nok kikkert, vil det komme på minst kr. 3000 - 3500,-. Du kan kanskje se på sidene til Sandefjord Paintball, de har et utvalg av luftrifler i prissjiktet ditt. Jeg har ingen erfaringer med noen av riflene de har til salgs. Benjamin tror jeg skal være greie våpen. Gamo og Crosman har jeg hørt mye dårlig om.

 

http://www.sandefjordpaintball.no/index.php?main_page=index&cPath=181_193

 

Beeman, Diana RWS, BSA, Weihrauch og Air Arms skal være gode våpen også. Som alt annet får du hva du betaler for. Det er et enormt marked for luftrifler, og jeg tror det finnes et Youtube-review omtrent for hver modell av luftrifle som er i salg. Når du har sett deg ut en modell du kunne tenke deg, søk for all del på Youtube for å finne review på det eller sjekk på Pyramydair.com hva folk skriver om det.

 

Her er jo forresten et "kraftig" nok luftvåpen til å avlive rotter (blir det noe igjen etterpå??). Spørs hva de sier i tollen, og hva ammoen koster her til lands :mrgreen:

http://www.pyramydair.com/s/m/Dragon_Claw_Dual_Tank_Air_Rifle/2500

Link to comment
Share on other sites

På sikt er ikke CO2 gunstig å skyte med pga pris på CO2-kapslene.

En annen ting er at ved kjølige dager yter de mindre, det samme dersom du skyter flere raske skudd etter hverandre.

Du får mange gode fjærvåpen til ca 3000.- og under det også, noen selger blant annet Webley Tomahawk til under 2k i .22

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...