Jump to content

Forbud mod magasinrifler


Veidinn

Recommended Posts

Masseslagting af vildren.

Slik stod det å lese i des. 1896. Kragen var kommet i bruk på villreinjakten, man hadde sikte til 2200m. Norma lanserte året før ei kort kule med blyspiss, kanskje det faktisk er opprinnelsen til de blyspiss-jaktkuler vi har idag. Ting kan tyde på det.

Men den vanlige jeger brukte nok vanlige militære patroner, lang butt helmantel (B-kule), disse hadde nok bedre "drepe-evne" enn de senere spisskulene men etter dagens norm var de helt ubrukelige. Man fikk som man kan lese under her, livet av masse rein men jeg er redd der oså ble avfyrt maaasse skudd.

Ikke så rart at både Mowinchel og etterhvert mange andre ville forby Kragen, særlig på villrein. I 1908 kom da endelig kaliberloven som satte 12mm som minste lovlige kaliber på villrein.

 

Reinsjakt1896_zpse8dacbb4.jpg

Kan forstørres endel

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett Wolverine67, det var det tipset gikk ut på, til bruk på større vilt.

Jeg syntes det var ukorrekt i dagens sjuke samfunn og lære folk om den måten å lage slugs, "fyllingskugle". Scanneren tar bare A4 også så jeg måtte ha scannet mer og klippet og limt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...