Jump to content

Helsport Stegg 40L Erfaringer?


jonnyvang

Recommended Posts

Sekken er bra den, men med rifle fast i sekken blir den litt vinglete. Siden det ikke er noen kompresjons reimer å stramme børsa og innholdet inn mot kroppen. Ville ikke valgt noen av de standard rype sekkene nettopp på grunn de mangler kompresjons reimer. Men de fleste er gode å ha litt vekt i. Norrøna sin strids sekk er meget bedre men den blir fort i minste laget og du må reime fast rype nett på den sjøl. Jeg bruker en Norrøna Integral 60l (utgått modell) og den har alt jeg trenger.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke noe om akkurat den sekken men har nettopp kjøpt meg ny jaktsekk for akkurat det du beskriver med og ha rifla bak på sekken og fant ut at det som passet meg best var en sekk fra cabelas Cabela's Bow and Rifle Pack xl

 

 

http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/pod/horizontal-pod.jsp?id=0014814&navCount=32&parentId=cat20770&masterpathid=&navAction=push&cmCat=MainCatcat20712-cat20770_TGP&parentType=index&indexId=cat20770&rid=

 

 

 

 

Den er stor nok for lange vinterturer ca50l , og den har et godt system for festing av rifla. Har forresten modda ett rypenett slik at jeg får det på sekken få et fornuftig vis.

Det virker som om den har et godt bæresystem den var god på ryggen med 12-13 kg i den da jeg tastet den når den kom. Må bare si at jeg enda ikke har gått med den på ne lengre tur enn en 1\2 time med moderat vekt i den men da var den til gjengjeld god på ryggen. ble litt uvant på ryggen med rifla på siden jeg ikke hadde særig vekt i selve sekken men den virket bra som sakt.

Blir kansje litt vel amerikansk for noen med den camoen som den kommer i men det er vel bare en vanesak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har hatt mine første turer med en flett ny Helsport stegg 40L nå i høst. Sekken er KTS med følgende mangler:

 

1- Topplokket er for trangt.

Det er knotete å lete etter ting. Spesielt om du har lagt noe i det enda trangere rommet inni lokket.

 

2- Skulderreimene er glatte

Skulderreimene som skulle være tilpasset kobler ihht reklamen er ikke det. Dette gumminettet som skal gi ligger bak nylonreimene og har ingen effekt i det hele tatt og haglekolben sklir på nylonreimen. Dette går verdifull tid på under støkkjakt og gir vanskelige sluddsituasjoner. Mistet to ryper på dette siste søndag. Har midlertidig løst problemet med skateboardtape.

Jeg har også hatt konflikter med denne reimen som går over brystet, men denne kan flyttes.

 

3- Patronlommene burde vært flyttbare.

Der er en lomme på hver side av hoftebeltet som man kan ha vel 5 patroner. Disse sitter for langt bak til at de er lette å bruke. Disse hadde vært konge om de var flyttbare.

 

4- Mangler tilrettelegging for drikkesystem.

Mange av oss moderne utstyrshorer liker å ha med oss Camelback. Jeg savner en lomme integret i sekken til dette formålet.

 

Ellers:

 

Sekken er romslig og har mer en god nok plass til dagsturer. Den har også en greit lomme inni rett under lokket som jeg syntes er genial. Stikklommene på siden er også fine til feks vannflasker og div. Det er også to sidelommer på sekken som har vist seg å være greie. De rommer lett en av forsvarets termoser, dog denne bør legges inn først om man skal stappe sekken først da lommen kan bli trange i så tilfelle.

 

Edit:

Glemte å skryte av ryggen på sekken. De putene som ligger inntil ryggen skaper også en stor luftekanal bak på ryggen. Dette gjør at man ikke blir så svett på ryggen. Noe jeg la godt merke til når jeg klatret i fjellet på søndag etter ett par ryper som fløy opp ett elveskar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...