Jump to content

Kikkerter med fast forstørrelse


ThomasS

Recommended Posts

Det skal monteres en kikkert med fast forstørrelse på .17 HMR. Denne kikkerten er for skudd i månelys.

Krav: God optikk, evt topp optikk. Utvendig høydejustering. Ikke nødvendigvis et gigantisk tårn, en enkel justering holder.

Har nå lest teorien i "sticky" tråden, og blitt litt klokere. Ikke mye, det skal jeg tilstå, men litt.

 

Aktuelle typer er zeiss (7x50 og 8x56), Karl Kaps (8x56), Docter (8x56) og meopta (7x56). Alle med lys. S&B har også 7x50 og 8x56, men er 50% dyrere enn resten, så de faller litt utenom. Av alle disse er det bare zeiss og meopta jeg får utvendig høydejustering på, så de stiller sterkt.

 

Hvilken av disse vil jeg få best bilde i? Dvs hvilken ser jeg best i, når månen lyser halvveis over åtet? Har jo regnet på alle disse skumringsverdiene, lysstyrken og utgangspupillene, men finner lite å ta en beslutning på. Hvordan er kontrast og oppløsning i disse? Tenker da spesielt Meopta'en i forhold til de tyske, siden den er VESENTLIG rimeligere.

 

Egen pupill er forøvrig ihht tabell 6mm. (Ja har blitt gammel)

 

kikkert lysst. utg.p. skumr.verdi

7x50 51 7,1 18,7

8x56 49 7 21,2

7x56 64 8 19,8

6x42 49 7 15,9

 

Har ingen kandidater til 6x42 enda, tok den med for matematikkens skyld.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...