Jump to content

Browning Hi Power utdrager


fanta_a

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har dessverre fått brukket utdrageren til min FN Browning Hi Power. (FN ifra 1944) Jeg har sett på midway for å finne erstatning, men der ser utdrageren helt annerledes ut. Er det noen som vet hvor jeg kan få en som passer, evnt med litt filing?

 

Min er lang og tynn, nesten som en bladfjær med en "krok" i enden. På midway ser den ut som en boksåpner.

 

 

I samme slengen, er det noen som vet hvordan sikringen skal fungere på denne? Hanen faller på min selv om sikringen er på, og jeg har en gang (Mot skivene) glemt meg og skutt med sikringen på. (Sikringen kilte seg fast imot sleiden, og litt av sleiden forsvant, den kom løs med litt "overbevisning" ifra en hammer.) Pistolen skyter forresten uten magasin i også, jeg trodde egentlig at Hi Poweren ikke skulle det?

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmmmmmm... høres ut som du har litt å ta tak i.

Utdrageren som Midway har i listen sin ble introdusert på slutten av 60-tallet. Hvis noen har den gamle typen her til lands vil jeg tro Sønju er den mest sannsynlige kandidaten. Ellers er det å følge med på leveradører som Numrich og Sarco, evt. høre med Marstar. Alle disse slakter vrakvåpen og har sporadisk inne slike deler.

Ad sikringen din,så mistenker jeg at noen som ikke vet hva de driver med har vært inne i avtrekket med en fil. Det rimer også med at du får avtrekk uten magasin i - det er et kjent trick at det første du gjør forå forbedre avtrekket på den er å fjerne magasinsikringen. Du ser lett om dette er gjort - hvis den har en gjennomgående bolt i avtrekkeren er magasinsikringen intakt, hvis der er et tomt hull er den fjernet.

Jeg holder til i Bergen og kjenner denne konstruksjonen relativt godt, send meg en PM hvis du vil jeg skal ta en titt på den, eller hvis du skal på villmarksmessen på Herdla til helgen kan du stikke innom standen til Bergens Jæger & Fiskerforening og snakke med meg.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

takk for flere gode råd, har funnet en side(Marstar Canada) som det står at de har en utdrager som ser ut som min, men får ikke registrert der (De selger kanskje ikke til Norge?) sendte dem en epost, får se hva som skjer.

 

Jeg takker for tilbudet, men det er litt langt å reise(Grenland). Du har vel egentlig sett på den tidligere i Bergen, men da viste jeg dessverre ikke at sikringen ikke fungerer som den skal. Vi åpnet vel kanskje ikke pistolen heller.

 

Jeg sliter litt med å ta bilder uten å ta ut avtrekkeren, og jeg vet ikke helt om jeg klarer å få den på plass igjen (Er det vanskelig?) men det ser ut som om det er en liten og en stor bolt i avtrekkeren. På denne siden ser det ut som del 33 & 34. http://www.marstar.ca/html/other/browni ... embly.html Også er det en fjær rundt den lille. Det er ett spor i den store, men jeg kan ikke se noe som går i det sporet.

 

Hvordan får jeg ut sikringen/hammeren forresten? Jeg kunne tenke meg å se nærmere på de delene.

 

En gammel HP med Colt 1911 ekstraktor skal ALDRI lades med enkeltskudd gjennom porten i sleiden for så å slippe frem sleiden. Da ryker ekstraktoren garantert. Gamle HP skal kun lades fra magasin.

 

Takker for tipset, men har vel ikke engang vært inne på tanken at det var mulig å lade våpenet på den måten. Da kommer jo skuddene i veien for de i magasinet :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmmmmmmmmm, lot meg visst lure av at det står bosted Askøy under nicket ditt :wink:

Nuvel, jeg begynner å bli litt usikker på magasinsikringen, den er nemlig ikke med på tegningen til Marstar. Hvis du ser på deletegningen til Numrich som viser den nye typen (http://www.gunpartscorp.com/Manufacturers/Browning-33164/AutoPistols-35558/Hi-Power-34877.htm), så er det delenr. 19, 20 og 21. Det kan virke som om denne ble introdusert sammen med den nye typen ekstraktor.

Forøvrig ligger det full beskrivelse av resten av demonteringen nedover Marstar-siden under deletegningen. Highpoweren er konstruert av John Browning og Dieudonne Saive - det er igenting som er vanskelig å sette sammen i den.

Link to comment
Share on other sites

En gammel HP med Colt 1911 ekstraktor skal ALDRI lades med enkeltskudd gjennom porten i sleiden for så å slippe frem sleiden. Da ryker ekstraktoren garantert. Gamle HP skal kun lades fra magasin.

 

Takker for tipset, men har vel ikke engang vært inne på tanken at det var mulig å lade våpenet på den måten. Da kommer jo skuddene i veien for de i magasinet :lol:

 

Har du aldri testet ammo i en pistol ved å ha et tomt magasin i den og lade en og en patron gjennom utkasteråpningen eller og toppe magasinkapasiteten +1 ved å lade en patron direkte i kammeret?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En liten oppdatering.

 

Takk for tipset med Marstar Canada. Nå er ny utdrager på plass. Måtte frem med fila, men etter en times tid passa den perfekt. Hadde en fin tur på banen, og den funket perfekt.

 

Har sett litt på de to delene som er "sikringen", og jeg tror jeg ser hva som skjer. Det er slitasje på de to delene som møtes for å forhindre hanen i å falle, så jeg må vel bestille begge to. På Marstar sin tegning er de nummer 38 & 31.

 

Noe magasin sikring kan jeg ikke se noe til/forstå hvor den skal være.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg ønsker å kjøpe brukt og enkelt, men ikke over 24 år gammel FN Browning Hi-Power (Standard-SIGHT, REAR, ADJUSTABLE, MILLET). Hvis du har lyst til å gi noen råd til meg, hvor kan jeg kjøpe denne og hva må jeg gjøre? Bortsett fra og fiske på finn.no og Inglis variantene.

 

Håper og høre ifra deg. Takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...