Jump to content

Ettersøkshund


Royalshark

Recommended Posts

Hvordan får man egentlig tak i ettersøkshund til storvilt jakt? Forstod det slik på jegerkurset at en måtte ha tilgang på godkjent ettersøkshund når en jakter storvilt. Kjenner ingen med slik hund. Hvordan går andre frem? Er det vanlig å sløyfe hunden? Hjelp?

Link to comment
Share on other sites

Å sløyfe hunden er ulovlig. Skal du jakte storvilt MÅ du ha tilgang til godkjent hund/ekvipasje, enten egen, eller en skriftlig kontakt, som skal medbringes under jakt.

 

Hør med din lokale jeger og fisk-avdeling, de kan nok helt sikkert hjelpe deg :)

Link to comment
Share on other sites

Alle steder jeg har jaktet på privat grunn har grunneier allerede avtale med ekvipasje/ettersøksring.

 

Skulle det ikke være tilfelle kan man ta kontakt med den lokale jeger og fiske forening så vil de trolig kunne sette deg i kontakt med lokale ekvipasjer/ettersøksring.

Link to comment
Share on other sites

Alle steder jeg har jaktet på privat grunn har grunneier allerede avtale med ekvipasje/ettersøksring.

 

Skulle det ikke være tilfelle kan man ta kontakt med den lokale jeger og fiske forening så vil de trolig kunne sette deg i kontakt med lokale ekvipasjer/ettersøksring.

 

 

Tror ikke det holder at grunneier har en avtale med ettersøksring, såvidt jeg vet, må HVER enkelt jeger ha gyldig kontrakt med seg under jakten. (men dette står sikkert fint beskrevet i lovdata om noen orker å bla det opp) :)

Link to comment
Share on other sites

Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst

 

§ 23. Krav om godkjent ettersøkshund

Under jakt på elg, hjort og rådyr skal jaktlag og personer som jakter alene ha tilgang til godkjent ettersøkshund. Fører og hund skal ha bestått praktisk prøve i henhold til instruks om prøving og godkjenning av ettersøkshund fastsatt av Direktoratet for naturforvaltning. Kravet om praktisk prøve gjelder også for fører og hund som utfører ettersøk på vegne av det offentlige.

Dersom slik hund ikke medføres under jaktutøvelsen, skal det gjennom skriftlig avtale være sikret tilgang innenfor et rimelig tidsrom etter påskyting. Kommunen kan kreve at jeger dokumenterer tilgang til godkjent ettersøkshund.

 

Der jeg jakter, har grunneierne oppnevnt en representant som holder styr på det hele. Jaktlederen får kopi av avtalen om ettersøkshund og deler ut til jegerne. Tror det egentlig holder at grunneiernes representant har avtalen liggende, men siden vi ikke var sikre, har nå vi drasset med oss hver sitt ark, da har en det om en jakter alene også. Men uansett så skal jo grunneiernes representant varsles om det skjer noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...