Jump to content

Gode ladninger i 30.06


jaktHans

Recommended Posts

Hei, jeg bruker remington hylser, federal hetter, N-160 krutt og lader sierra gameking 165 grain (55 grain krutt) samt barnes tsx 165 grain. (56 grain krutt) Begge to går tilnærmet likt i min hv mauser 30-06.

Maks hylselengde er 63,3, - trim til 63,1 ( ladeboken utgave 4)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Andre sine "god ladninger" kan gå helt ræva i børsa di grunnet at kammerne vil ikke være 100% like. Spessielt når vi snakker gamle våpen som en gammel Mauser, som kjent så øker friflukten med antall skudd gitt at patronlengde er lik.

 

Her har du plenty og velge i:

 

http://www.lapua.com/en/products/reload ... relodata/5

 

http://norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/

 

Velg den kula du vil bruke og begynn på minimumslading. Max COL med aktuell kule må du måle i ditt kammer, metodene er beskrevet i ladeboka. Hvis du ikke har den, finner du den på www.nb.no

 

Bakk av så du får mellom 1-2,5mm friflukt. Det er en grei plass og begynne. Husk at du bør ha kaliberdiameteren i kulehold..

 

Mvh. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ser i ladeboken nr 6 at kal 3006 12g lapua og N160 krutt er det litt forskjell mot lapuas tabell hva skal en stole på, ladeboken har 55,0 til 57,0 grains mens lappuas egen tabell har 52,2 til 57,2 gr

 

Hei, nå sammenfalt max ladningene bra i det tilfellet da. Jeg hadde gått utifra Lapua sin tabell fremfor ladeboka sin.

 

Forøvrig så ble det en liten diskusjon rundt dette med ladeboka sine tabeller opp imot Lapua/Norma i denne tråden:

 

viewtopic.php?f=17&t=89007

Link to comment
Share on other sites

Billige treningsskudd som samler fint i min M98KF1:

 

.30-06

 

Kule: 168 gr Nosler Custom Competition

Krutt: 48,5 gr Vihtavuori N140

Primer: CCI #200

Hylse: Norma, plukket på banen.

COL: 83,2mm

V0: 820m/s

 

Nettoprisen blir ca 3,60kr pr skudd

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...