Jump to content

Hjelp til valg av demper til Blaser R93 9,3x62


McIver

Recommended Posts

Trenger litt hjelp ang demper til ny rifle.. Har aldri hatt lyddemper på mine tidligere rifler så her har jeg en del spørsmål noen her inne helt sikkert kan svare meg på.

Skal investere i Blaser R93, antageligvis i 9,3x62.. Skal fortrinnsvis brukes til elg og annet storvilt, samt at jeg har 6,5x55 fra før! Har nok innsett at jeg vil trenge en demper til denne, mest pga rekyl. Er ikke å stikke under en stol at mindre rekyl gir mer presis skyting (i tillegg til trening osv selvfølgelig...)!

 

Ønsker at demperen skal bygge minst mulig utover slik at våpenet blir unødvendig langt samt ødelegge balansen for mye. Ser at noen dempere bygger en del innover løpet i tillegg til foran?

 

Lurer også på hvor mye jeg kan kappe løpet uten at et påvirker egenskapene til kaliberet jeg har valgt, altså 9,3x62. Vil heller ha litt ekstra lengde enn å kappe for kort å ødelegge for mye av kultbanen osv. Har hørt flere steder at man kan kappe 9,3x62 ned til 47cm uten at det skal ha noe og si.

 

Også til slutt, går det fint å bruke våpenet uten demper noen ganger når man har kuttet løpet og bruker demper til vanlig (altså våpen innskutt med demper på)? Tenker da på om kulebane endrer seg, munningsflamme etc.. Her ligger kanskje noen kriterier på hvor langt jeg kan/bør kappe løpet også? Kan være aktuelt å droppe demper f.eks. hvis jeg skal over grensa og jakte gris el...

 

Vet at man ikke får i pose og sekk altså, men ønsker bare å litt input om dette slik at jeg kan finne et greit kompromiss. :D

Link to comment
Share on other sites

Min sako 75 i dette kaliberet ble etter børsemakerens anbefaling kappet på 50 cm. Den har greie hastigheter og fin balanse i denne lengden, slik jeg opplever det. Demperen jeg har på er en A-tec Maxim. Denne kombinsjonen er jeg fornøyd med. Når det kommer til kulebaner er den rimelig lik med demper som uten, men den må skytes inn på nytt ifht kikkert når demperen tas av.

 

Ifht munningsflamme er det alltid en fordel med demper på. På den andre side er 9,3x62 en patron som trives best med relativt hurtige krutt (lite eller tilnærmet ingen restkrutt igjen ved standard ladninger når kula har kommet til 50 cm), Dermed er det heller mindre blink med denne enn med andre med tilsvarende løpslengde (eks 30-06 med tregt krutt/tung kule og kort løp). Børsa er helt fin å skyte med uten demper også.

 

 

Så her fikk du noen subjektive opplevelser og noen faktaopplysninger som du kanskje kan dra med deg i jakta på drømmebørsa :)

 

Lykke til !

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...