Jump to content

Rhino 165 grs 308


Sixpointer

Recommended Posts

Bruker selv denne kula, men har aldri tenkt på BC. Den er nok ganske lav, i og med at det er en flatbase- og flatnose-kule. På 150 og 180 grs ser en den lave BC'en. Vil tro 165 grs er på rundt .300? Da er den i hvert fall ca midt mellom 150 og 180 grs-BC for denne kula!

 

Uansett, det spørs jo hva du skal bruke kula til hvor viktig BC'en er. Det er i hvert fall ingen langholdskule, heller for moderate hold. Den er ganske hard i følge den jeg handlet av, og trenger å lades til relativt høy hastighet for god virkning. Jeg kjøpte for hjortejakt, men har også hørt den passer best til større vilt, som feks elg. Skal nå i hvert fall bruke opp de skuddene jeg har igjen av den, så får en se om det kun er papir som kverkes, eller om en elg av en eller annen merkelig grunn skulle innfinne seg foran kikkertsiktet.

 

Jeg har skutt inn på 100 meters hold og har gjerne samlinger ned mot 10 mm med den, forresten. Godt fornøyd med det. Ca samme treffpunkt som med Sierra Macthking 168 grs. Med de gode samlingene er jeg heller ikke redd for å skyte på 200 meter. Er imidlertid litt usikker på hvor godt den ekspanderer om man ikke har ladet til høy hastighet, siden den i følge andre skal være ganske hard. En telefonkatalogtest hadde jo vært greia her. Noe jeg ikke orker å drive med, da våpen-/skyte-/jaktinteresse er på under kjellernivå for tiden (skutt èn gang, ti skudd innskyting med .222 Rem, i hele år hittil og angrer som en bikkje på at jeg sa ja til å være med på elgjaktlag til høsten...) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...