Jump to content

6,5x55 ladning til kombi med kort pipe og kort kammer.


Peacemaker

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg trenger litt hjelp til ladning av 6,5x55 i kombi'n min. Dette er en Baikal Taiga jeg kjøpte som 18 åring i 1996 på villmarksmessa av Aaserud. Den er er alt annet enn smekker og er sikkert laget av gammelt tanksstål fra Sovjet, men den går der den skal og det er godt drep i den, så da får den bli i skapet.

 

Men over til saken; kombi'n har løpslengde på 53 cm og kammerlengden er kun 75,72mm har jeg funnet ut. Derfor har jeg lagt meg på 74,50mm som OAL, da har jeg 1,22mm friflukt. Høres det greit ut?

 

Jeg har ladet Nosler Accubond 140gr. tidligere(i fjor), ellers har jeg brukt fabrikkammo før om åra. Jeg syns bare Accubonden blir så lang i 140gr. Derfor har jeg i all villfarelse kjøpt 100 kuler i Hornady 129 SP fra hjemmelading.no.

 

Av krutt så har jeg N150, N160, og MRP.

 

Jeg har vært inne på norma sine sider og vært så heldig og funnet ladedata for akkurat denne kula - http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/65x55-Swedish-Mauser/. Siden jeg har MRP krutt er den anbefalte ladningen min: 47gr og maks: 50gr. med OAL på 74,50mm.

 

Så egentlig er jeg relativt fornøyd med å ha funnet en ladning der, men så har jeg lest litt både her og der at kanskje ikke MRP er det beste kruttvalget for 129gr. kuler og heller ikke for en så kort pipe som 53cm.

 

Så da kommer endelig hovespørsmålet: Er det noen som kan hjelpe meg med en ladning som passer kula og pipelengden? Gjerne med en av de krutttypene jeg nevnte over; og da er det kanskje N150 som passer best eller hva? Dette skal forresten være medisin til rådyr og rev.

 

 

Helge

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Joda, jeg har vært inne der og lest før.

 

Problemet nå er at jeg syns det er vanskelig å finne ut hvilket krutt som egner seg best i forhold til kule, løpslengde og kammer på denne kombi'n.

 

Jeg får prøve litt diverse ladninger i både N150, N160 og MRP, og så får jeg se hvem som gir best best presisjon. De fleste ladninger jeg finner til 6,5x55 har jo en mye lengre COL enn det jeg må ha på min kombi, men samtidig ser jeg jo at fabrikkammo har enda kortere COL en det jeg må ha, så da er det kanskje ikke så stort problem likevel?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt problem med patronlengden så lenge den ikke blir for lang. Men er kammeret ditt kort og du vil gjøre noe med det tar ikke børsemakeren mange kronene for å lage det større eller gi deg lengere friflukt om det trengs. Friflukten blir også lengere ved bruk pga utbrenning foran kammeret.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...