Jump to content

Forslag til startladning 7x57R


Adder

Recommended Posts

Hei forumvenner. Skal forsøke meg på noen ladninger i 7x57R for en kompis da diverse fabrikkammo ikke har vært tilfredstillende mtp presisjon.

 

Har nå noen Sierra MK 130 gr hpbt liggende. Litt forskjellig VV krutt også. (N135, N140, N150 og N160)

Regner med at N150 eller N160 er mest aktuelle kruttyper å starte med.

 

Noen forslag på startladning på denne aktuelle kula?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei,

 

Har sjekket Ladeboken utg. 6, Deva utg.5 og RWS utg. 9 etter 130 grains ladninger i 7x57R, men ingen av dem har konkrete ladninger i 130 grains kulevekt. Er ikke et uvanlig problem med statlige kuler i kontinentale kalibre i R-kalibre mtp. ladedata.

 

Ladeboken har 123 grains og 150 grains, Deva har 123 og 139 og RWS har 123 og 140 grains ladninger som er nærmest 130 grains Sierra kule.

 

Hadde selv samme problem når jeg skulle lade samme kule i 7x65R, men jeg plasserte meg et sted mellom 123 grains ladning og 139 grains ladning. Sjansespill mener kanskje noen, men det gikk meget bra med god presisjon og ingen alarmerende trykktegn.

 

Her er noen linker til ladedata for 7x57R:

 

http://stevespages.com/284_30.html

 

http://norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/Laddata/7x57R-Mauser/

 

http://www.robsoft.nu/databaser_se/laddata/showloads.asp?MainID=

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Ser du har fått noen svar, men kan komme med noen kommentarer.

 

2.utgave av Ladeboken har også ladetips for tre kuler. Men de begynner på 139 gr., så 160 gr. og 175 gr. kuler.

 

Med så lette kuler, bør du kanskje bruke av de raskeste kruttsortene dine. Og de som da er nevnt i Ladeboka for 139 gr. Hornady kule, så er 43 grain (gr) N140 annsett som maks! Dette er også en ladning jeg har brukt en del, da med 139 gr. SP og BTSP kuler fra Hornady. Dette er maks ladning, i min Brno 500. Jeg har brukt en patronlengde på 76 mm, men den er tilpasset mitt kammer.

 

Ønsker du å prøve N150, så er maks ladning der 45 gr. bak samme kule.

 

Hvis du skal bruke de lette kulene på 130 gr, kan du sikkert starte på maksladningene over og arbeide deg forsiktig oppover. Men, på eget ansvar selvfølgelig.

 

Vær likevel oppmerksom på, at det er ikke sikkert de lette kulene er riktig for for ditt våpen, da dette kalibert også er beregnet for storvilt. Og da kan det hende, at stigningen i løpet, er beregnet for tyngere kuler. Har selv ikke forsøkt lettere kuler enn 139 gr. kuler, da bekjente som bl.a. S. Solli ikke hadde noe tro på det. Og jeg har ikke sett behovet, for så lette kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takker igjen for svar. Årsaken til den lette kulevekta, er at det er disse kulene jeg har fått tak i per i dag.

Vi får prøve en charge eller to med 140-150 krutt, og event komme tilbake med andre kuelvekter dersom ikke disse lette funker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...