Jump to content

mausermontasje


Recommended Posts

Først må jeg åpne med å si at jeg er nybegynner, og har lite peiling.

 

Jeg har overtatt en eldre ombygd mauser fra min far. Han har ikke brukt den, men kjøpte tidligere et sett med klakker til mauser som ikke passet borehullene.

Klakken forann på riflen passet fint, mens den bakerste passet ikke.

Målene er som følger:

Avstanden mellom sentrum av borehullene bake er 19mm.

Avtanden mellom sentrum av borehullene forann er 22mm.

Hullene er 3mm.

 

Skal sette på et Bushnell elite 4200

 

Noen som kan gi meg et tips om hva jeg trenger?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje et dumt spørsmål, men er du sikker på at det er en mauser M98 du har?

 

Nei, det er ikke et dumt spørsmål, jeg er på ingen måte erfaren på dette området. Min far kjøpte våpenet for 20 år siden og i våpenkortet står det mauser/midland.

Stokken og låsekassen skal imidlertid være mauser, men som sagt - jeg er helt rykende ferst.

Link to comment
Share on other sites

Hva står det på børsa?

Midland kan være M98, Springfield 1903 og Enfield P17. jeg vil påstå at den vanligste versjonen her til lands er Midland 2100, som er en sak som ble bygd med noen deler fra Springfield 1903 og resten nylagde deler, Aaserud i Drammen solgte en god del slike sist på -80tallet.

 

Rettelse, ny feil følger... De som er merket Midland er bygd med deler fra Springfield 1903 (sluttstykke og noe småtteri, resten laget Parker-Hale selv), det finnes flere utgaver og varianter-mix and match, men alle har samme låskasse.

 

Bakre base skal være Weaver nr 71, framme Weaver nr 75

 

 

Feks her; http://www.ebay.com/sch/Sporting-Goods- ... =weaver+71" target="_blank

eller her; http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 14141B8F9B

Link to comment
Share on other sites

Ja, det der er uten tvil en Midland.

 

Min første jaktrifle var en slik fra Aaserud, den var merket "Parker Hale model Midland 2100" og hadde fancy hengslet underbeslag i aluminium med innstøpt "gravyr" og Zieler 2,5x32 sikte; fy den var stygg :lol: men den var da med på jakt i endel år før den ble byttet bort i et brukt Zeiss sikte.

De finnes med flere merkinger da de ble produsert litt i rykk og napp; Parker Hale Midland modell 2100, Midland 2100, Parker Hale 2600, og sikkert enda flere. Kompisen som kjøpte omtrent på samme tid fra samme butikk (husker dere katalogene fra Aaserud? For oss som likte kruttlukt var de bedre enn Cats :wink: !) fikk en børse uten annen merking enn serienr og med hengslet stål underbeslag.

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Hehe.. ja de har vel vært litt av vært av våpen ute i de norske skoger :). Så visst jeg forstår deg rett så mener du at dette er en ombygd springfield? Får mann standard klakker til disse i Norge feks på XXL? Eller må jeg bestille noen andre plasser?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...