Jump to content

Remfeste, Winchester kaliber 12


Fonnaas

Recommended Posts

Hei,

jeg tenkte jeg skulle sette rem på hagla mi, en Winchester Super grade kal 12 som jeg kjøpte brukt i fjor:

viewtopic.php?f=3&t=77812

 

bilde2w.jpg

Det er noen gamle hull mellom løpene så det har vel antagelig vært et vanlig remfeste der tidligere. Jeg spurte på en forhandler i Oslo, og der skulle han ha iallfall 800 kr for å sette på remfeste, noe jeg synes er i overkant stivt. Begrunnelsen var at han ikke visste om han måtte bore hull til de festene han hadde, og at jeg ikke hadde kjøpt hagla hos ham. (For ordens skyld: Jeg hadde ikke med meg våpenet da jeg var innom)

 

 

Spørsmål 1: er det noen butikk i Oslo-området der det vil være mulig å ta med hagla og få en levelig pris, evt hjelp til å plukke remfestet jeg trenger og bare sette det på selv?

 

Spørsmål 2: jeg vurderer alternativt å bare kjøpe et remfeste av typen man 'klemmer på': feks denne: http://schouvapen.no/produkter/vapentil ... -_800-_85/" target="_blank

Noen som har erfaringer med denne typen remfester? I den samme butikken mente de slike remfester bare ville dette av og at jeg iallfall burde kjøpe en til kal. 20 for at den skulle sitte stramt nok.

 

Jeg kommer nok til å gå mest skogsfugljakt, og har ikke behov for å bære børsa veldig mye i rem, men det er jo praktisk å kunne avlaste litt likevel.

Spent på om noen har tips til en fersking :-)

Link to comment
Share on other sites

Tja, skjønner jo at dette kanskje ikke var verdens mest spennende og engasjerende tema, så jeg får svare meg selv i tilfelle det er noen andre som lurer på det samme. Fikk spurt om på en annen jakt- og våpenbutikk nå i helga og der hadde de bare gode erfaringer. Han anbefalte også å kjøpe for det kaliberet man hadde, at det ikke var nødvendig med kal. 20 feste for at det skulle sitte skikkelig på en kaliber 12.

 

Jeg kommer til å gå for det, og så skal jeg passe på å poste det her om jeg gjør noen overraskende erfaringer.

E.

Link to comment
Share on other sites

Funker sikkert greit d. På min Winchester mod 101 o/u i kaliber 20 står det et slikt feste til å klemme på. Ligner egentlig veldig på festet som var rundt magasinrøret på en M-94 jeg hadde en gang. Ser igrunn ut som dette er orginalt montert på min.

Link to comment
Share on other sites

Klemmfeste funker det men remfeste som passer disse orginalhullene finnes det også hvis du sjekker litt . Tipper festet til en Franchi Falconet passer ! Ta mål mellom skruehullene og ring Nordskog så tipper jeg de har og dette kan da ikke koste så mye .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...