Jump to content

DFS 6,5x55 ladninger. Hva er din godbit?


Mas-36

Recommended Posts

Da jeg etter mye om og men skal lade og skyte med 6,5x55 innen DFS lurer jeg på hva din godladning er? I laget mitt er det mye gamlekarer som sverger til 9,1-9,3grams kuler i 770m/s om den går best eller ikke har de ikke utforsket så det gir jo ingen god følelse for en som liker å prøve mye rart av patroner/kuler/krutt osv :mrgreen:

 

Så kom med ladningene deres. Og gjerne om det er slappe/midtpå/max ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd meg litt frem for å finne passe ladning med best mulig samling. Ladet opp med forskjellig kruttvekt og testskjøt med kronograf.

 

Endet på utgangshastighet på 830 m/s med Dymoline 8,4g, og NC96

 

Blir litt regning hver gang jeg får nytt lott med dette kruttet, men er godt fornøyd med denne kombinasjonen. Bruker den samme på felten, og har laget meg justert tabell ut fra kulebanegeneratoren som ligger på DFS sine sider. Litt lavere hastigheter sies å være litt snillere med løpet, uten at jeg skal påstå at det er riktig :D

 

Vet også at mange foretrekker Lapua og den er nok helt topp den også. Har noen hundre liggende jeg tenkte jeg skulle prøve ved høve, men har ikke hatt tid enda.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke ut som jeg fikk sendt det her på pm med mobil:

 

Om det er i kl R du skal skyte er det nok cal. 22 du må bruke ellers må du skyte i kl ER:

 

Skytterboka:

6.920 Ammunisjon for rekrutteringsklassene

1. Ammunisjon for rekrutteringsklassene skal være

6,5 mm/Rekruttpatron eller kal. .22 long rifle.

2. Kulevekt: Maks 6,5 gram.

Maks Kammertrykk: 2500 bar ved pizo elektrisk

måling.

Vo:Maks 810 m/s(74 cm løpslengde).

Presisjon for fabrikkammunisjon: Maks H+B på

100m = 5 cm skutt fra innspent løp

 

7.222 Klasse Rekrutt

Klassen omfatter skyttere som fyller 11, 12 eller 13

år i kalenderåret. Det er fastsatt en nedre aldersgrense på 11 åri klasse Rekrutt.Det er kun lov til

å benytte kaliber .22 i klasse rekrutt. Skyttere som

ønsker å skyte med 6,5 må delta i klasse eldre

rekrutt.

Link to comment
Share on other sites

slapp ladning med norma n19 og 140 grain nosler cc har fungert bra for meg, fikk en til å teste børsa i benk med denne ladningen ca 27mm 5skudd på 200m

120 grain smk og n11 ladet til ca 830m/s har også fungert bra på 200m, samme med 9,1 grams sierra og nc96m med 800m/s ladningen på boksen.

 

9,1 og 9,3 grams sierra går nesten alttid bra om pipa er nogenlunde ok.

 

Til feltskyting velg en kule med høy bc og krutt som får opp farten litt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok kort av vekst men jeg har nok vært gammel nok til å skyte i kl.1 og opp lenge nå :wink: Grunnen til jeg spurte om ladninger i 6,5x55 er at sist jeg skøyt i DFS brukte jeg 308win i Sauern. Men den er nå kun til jaktbruk så en pen M67 ble anskaffet til det lille jeg skal skyte DFS.

 

Forstod det slik at jeg ikke kan bruke 100grains kule heller så da må jeg kjøpe inn litt kuler til dette. Da jeg bare hadde igjen 500stk 100grains Norma kuler. Jaja får bruke de til trening. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Til feltskyting velg en kule med høy bc og krutt som får opp farten litt ;-)

 

Jeg blir nok kun tasse med på noen få banestevner så hastighet er ikke første prioritet. Men om presisjonene er bedre med litt hastighet så ja takk begge deler :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I mitt miljø går det mest i Lapua 8 g. og Norma 8.4 g. Egentlig litt vanskelig og si hva som går best hvis en skal være kresen men ettersom jeg tester mange Sauere i benk hvert år kan det virke som at Vo på disse kulene har meget god pressisjon mellom 810 til 850 m/s kombinert med riktig tiltrekning av moment . Krutt NC96M ,RP-11, Norma 19, VV-150 og 160 er de mest vanlige .

Til felt bruker vi disse kulene men da med VO mellom 900 til 940 m/s da med Norma 19 eller RP-10 men her må en prøve seg litt fram opp mot pressisjon og trykk . Pipene kan variere en god del hva de liker .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...