Jump to content

Lokkestoffer til Hjort


Mauser-30-06

Recommended Posts

Deerhunters Set-Up og Dominant Buck (Scrape Juice) er den eneste parfymen jeg bruker hele høsten.

 

Dominant Buck bruker jeg bare når det er bukkejakt. Litt forsiktig med den, lett for at de blir litt hissige når de tror det er andre bukker på området. Set-Up-en på både bøjakt, posteringsjakt, til skogs og til fjells. Spraye litt her og der av og til på busker der jeg vet hjorten går. Noen ganger sprayer jeg i nærheten av posten og spesielt om andre har sittet der og spist egg og drukket kaffe. Varierer veldig hvordan jeg bruker det alt etter dyretetthet i valdet og vegetasjonen i området. Størst effekt når det sprayes der hjorten selv ville markert og når det sprayes nær der det allerede er blitt markert.

 

Ikke få stoffet på klærne, da blir det kjeft fra mor når de henges i hus :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dette må prøves ut, fant linker til de på amerikanske nettsider, så får vel bestille derifra.

 

Har du suksess med disse stoffene hver sesong?? :)

 

Veldig spent på hva høstferien vil bringe, har ikke mulighet for jakt før da.

Vil dominant buck tiltrekke seg bukkene utenfor brunsttid og?

Alle tips og triks er velkomne :)

Link to comment
Share on other sites

Kan bestilles i Norge også. Jeg bestiller fra Våpenloftet AS sin nettbutikk bla.

 

Jeg bruker stoffet hver sesong. Har vært brukt i mange år av flere i 3 av valdene jeg jakter. Er det dyr i umiddelbar nærhet, feks på månejakt, vil de bli nysgjerrige og nærme seg for å ta en titt. Bruker ikke dominant buck på brølejakt og månejakt. Kan bli litt skummelt av og til. På sikt vil dyrene oppholde seg mer i området der det er lukt.

 

Dominant buck virker best i brunsttiden. Den andre virker på både koller, kalver, bukker... hele sesongen. Fungerer også bra sammen med lyder. Feks om du klarer å lære deg lyden kolla bruker når den kaller på kalven. Da kan en få de så nær at en kan ta på de om en er godt nok kamuflert.

Link to comment
Share on other sites

Lukten holder ikke bukken i et område i brunsttiden. Da foretrekker den nok å samle kollene. Men om det er bukk og koller på stedet i brunsttiden, reagerer den ganske kjapt om den får mistanke om at det muligens er en rival på stedet. I litt mindre attraktive områder, der bukkene som blir gående uten koller og ungbukkene oppholder seg, får en også reaksjon om en sprayer en dasj.

 

Kollene blir mer nysgjerrige, letter på hodet og kommer sakte tuslende nærmere.

 

Skrev vel noe over her om at det varierer veldig hvordan jeg bruker det alt etter dyretetthet i valdet og vegetasjonen i området. Størst effekt når det sprayes der hjorten selv ville markert og når det sprayes nær der det allerede er blitt markert. I høyfjellet der dyrene trekker, sprayer jeg en liten dasj på et oversiktlig sted jeg vet de går. Setter meg og venter og kommer det dyr, værer de og så går de bort og lukter på stedet.

 

Er ikke noe vidunderstoff som får bukkene til å komme løpende gatelangs fra fjern og nær akkurat, da :lol: Men det funker utrolig nok til sitt bruk. I områder med lite dyr vil de få som er der komme for å ta en titt på hva det her er for noe. Er nysgjerrige..

 

Hadde ikke noe særlig tro på dette stoffet her selv til å begynne med, men etter å ha sittet og sett på reaksjonen til dyrene, sett at de går bort og lukter på stedet det er blitt sprayet.... så vet jeg at det virker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke planer om å holde dyra i området mitt lenger enn at jeg rekker å skyte de Mork, så får prøve ut dine råd Butchers Daughter :)

 

Skal øve litt på lokking og, har stor suksess på Rådyr bukkene hjemme på østlandet så håper jeg får inn samme teken på vestlandet. Men det vil tiden vise.

 

Hvilke lokkefløyter bruker du Butchers daughter?

 

Er så mange og velge mellom så blir vel billigere å få kjøpt den riktige med en gang enn å prøve alle sammen :P hehe

Link to comment
Share on other sites

Hvilke lokkefløyter bruker du Butchers daughter?

 

Bruker ikke fløyte jeg :oops: Lager lydene selv :oops::oops: Men her er bilde av en som funker. p86.jpg Juster gjerne lydene med hånda i tillegg for å runde de litt av.

 

Ellers er en brøleboks tingen i brunsttiden. Når bukkene er veldig langt unna, bruker jeg brøleboksen for å forsterke lyden. Det er viktig at en høres mindre ut enn bukken en brøler mot, og det er svingningene som høres lengst. Brølet må være kortere en bukkens. Unngå alle tips om å bruke vokaler i brølet. Litt langt ute i brunsttiden, er det bare å brøle på vilken som helst måte. Da svarer de uansett.

 

Har laget brøleboksene selv:

1,25 liters ølboks/blikkboks med hull i kanten på bunn og litt opp på siden akkurat passe til munnen. Denne brukes til å forsterke lyden.

 

Om en ikke klarer å lage lydene selv, kan en ta en tilsvarende boks, lage et lite hull midt i bunn og trekke en lang, helst rund godt brukt skolisse innsauset med skokrem, voks... gjennom hullet med knute på innsiden. Så retter en boksen mot det aktuelle området, tar en tak øverst og drar. Pass skinnet på fingrene. Trenger noe øvelse til naboens irritasjon.

 

Obs. ikke fiskebollebokser og den typen. Må være glatte sider på boksen.

 

Også greit å være 2 når en holder på med det her, begge med våpen og ryggdekning. Ble tatt en svær en i høst som kom i fullt angrep og ikke falt før den hadde fått 3 salver i brøstet og komt inn på 15 m,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...