Jump to content

Ladedata 6,5-284


jan.borge

Recommended Posts

  • 1 year later...

Siden jeg har fått meg ei pipe i 6,5-284 får vi se om vi kan blåse litt liv i denna tråden

Kamra med en 6,5-284 win brosj . hva dette har å si veit jeg sammelig ikke . vanligt er vist 6,5-284 norma brosj

Pipa er en Kongsberg machpipe 60 cm

 

Har lyst til å begynne på 300m

Har Sierra black king 144gr moly coated kule

og nc 96 m krutt

Lapua hylser

 

Noen som har en formening om hvor jeg skal begynne ?

For 6,5x55 sier pakka 40.1gr

 

eventuelt andre krutt ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Win vs Norma mener jeg først og fremst er friflukten. Du må sjekke den, da det er mange meninger om hva som er lurt, og hvilke kuler en er ment å bruke. Det er og noen småforskjeller her og der på patronen som er helt ubetydelige, mulig de kan tulle det til om du har et diesett til det ene og kammer til det andre? Jeg hadde Norma kammer og Win dier og hadde aldri noe problem.

Ladedata fra 6.5x55 data, begynne på 6.5x55 maks vil jeg si. Stort sett ender en opp 10%-ish over 6.5x55 maks, så 6.5x55 maks er stort sett ei daff ladning, men ingenting er automatisk med slike semivillkatter som det blir når en ikke helt vet opphavet til brotsjen.

Husk og på forskjellen amerikanske vs europeiske løpsdimensjoner. Du vil få en hel del mindre trykk i et Sauerløp enn i et amerikansk matchløp, dette er nok mye av årsaken til at vi ser så stort sprik i ladedata.

 

Hadde jeg hatt 6.5x284 idag ville jeg nok brukt N15, evt. N560, og definitivt N570 om fart er viktig, jeg fikk meget bra resultater med N19 i sin tid - bare ikke de mest ekstreme hastighetene. Kan grave opp noe data etterhvert, men det er jo en god del data rundt om

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ville begynt på 55-56gr, sånn rett ut av ræva. Det er maksladning (+P) i 6.5x55 og det bruker å være halvdaft i 6.5-284. Kronografer ett skudd med 55gr og gå opp 1gr for hver 15m/s du vil ha mer.

Innen visse grenser, men med 70cm løp bør du vel se 900-925m/s iallefall. Tipper du må nærmere 60gr for å få det, men det avhenger av løpet, om det er amerikansk får du gjerne maks en 2-3 gr under europeiske løp.

Trolig må du komprimere, eller iallefall helle kruttet langsomt ned gjennom et (litt) langt rør. Ihvertfall med 60, igjen litt avhengig - patronlengden betyr mye, og den kan jo variere en del i 6.5-284.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader nå med 58grs 570 når jeg neck seizer hylsene og 57grs når hel helpresser, da har jeg samme hastighet 905ms.

 

Bruker 140grs Nosler Accubonde til Jakt. med en col på 78mm. Gir meget god presisjon.

 

Men 560 i 900ms klar jeg ikke få samlingene under 15-20mm. men med 570 er det 3skudd i et hull. Kanskje det kan ha noe med trykket å gjøre.

 

Børge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...