Jump to content

Fabrikkinnstillinger på SUB 4-16x50?


helnudsen

Recommended Posts

Heisann kloke hoder.

 

Har kjøpt en brukt SUB 4-16x50 PM2 og skal til børsemaker i dag for å få den montert.

Siden den er brukt så lurer jeg på om retikklet skal skrus tilbake til fabrikkinnstillinger? Tenker da på at forrige eier har nullstilt høyde og vind for sitt våpen (løsnet på tårn).

 

Og en ting til; Det er anbefalt en 20 MOA skinne for dette siktet for å utnytte potensialet for langhold (jepp, skal prøve sånn smått etter inspirasjon fra dere :)), er det en regel eller kan faktorer ved våpenet gi mindre eller større grad.

 

Våpenet er en mauser 308 med matchløp.

 

Håper noen skjønner noe av det jeg grubler på. Det er mulig jeg grubler uten grunn.

 

Mvh Rokkie Helnudsen

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke å skru siktet tilbake til fabrikkinnstilling.

 

Jeg vet ikke om du har 1/4MOA knepp eller 1cm/100m knepp (0,1 mil), men jeg skal prøve å forklare med enkle ord:

 

Hvis siktet f.eks har 60 MOA justeringsmulighet i høyde og 30 MOA justeringsmulighet for vind ( i horisontalplanet), og siktet blir montert på en børse uten tilt på skinna skal siktet i teorien være nullstilt når du har 60/2=30MOA justeringsmulighet opp og ned, samt 30/2=15MOA justeringsmulighet til venstre og høyre.

 

Når du monterer en 20MOA skinne vil du teoretisk få 50MOA justeringsmulighet opp og 10MOA justeringsmulighet ned.

(Skinner blir montert skjevt og låskassa kan være skjev så dette blir veldig teoretisk.)

 

Omregning MOA-MIL

1 MIL = 1/1000 · (180/3.14) = 0.0573 grader eller 0.0573·60 = 3.438 MOA

1 MOA = 1/60 · (3.14/180) = 0.000291 radianer eller 0.000291·1000 = 0.291 MIL

 

Måter å grovinnstilling ett kikkertsikte:

1)

Se igjennom løpet ved å ta ut sluttstykket og sikte på noe langt unna (f.eks en hvit stein) igjennom løpet. Uten å flytte på børsa justerer kikkertsiktet slik at trådkorset kommer midt i samme stein.

 

2) Stikke en spesiallaser inn i løpet og justere trådkorset i senter av laserstrålen, men er etter min mening helt unødvendig så lenge man kan ta ut sluttstykket.

 

3) Skyte på en veldig stor blink og bruke evt mil-dots/streker i siktet til å justere seg til senter av blinken.

 

4) skyte på stein i en stor jordskråning der det er lett å se hvor man treffer

 

En .308 kule faller ikke veldig mye ut til 100m. Er børsa innskutt på 100m vil kula falle ca 15cm på 200m og 50cm på 300m

 

Langholdsbloggen til ROE forklarer det meste i detalj:

http://www.youtube.com/user/sierra645/v ... rid&view=0" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for veldig gode svar :)

 

Grunde@live.com: Det er 1/4 MOA Knepp på siktet. Har plan om å tape og skrive på MIL klikk som Roe gjør på langholdsfilmbloggen. P4fine retikkel i kikkerten.

 

Årsaken til at jeg begynte å gruble var at høydetårnet ikke kunne justeres til max MOA. Det stoppet på 46 MOA når tårnet har markering til 56 MOA. Etter å ha løsnet på skurkene, trekt tårnet over oringen og prøvd å "tilbakestille", så fikk jeg tilgang på hele spekteret. Kan egentlig ikke forklare hva som gjorde at det hjalp. Har ikke satt meg inn i mekanikken. (Var egentlig mest redd for at jeg kom til å ødelegge noe)

 

 

Mvh

Helnudsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...