Jump to content

Brno ZH 101


roypeis

Recommended Posts

Jeg har arvet en del våpen etter min onkel. Deriblant en Brno ZH 101 (12/70, 7x57R), som han kjøpte for 1150 kr i 1962. På grunn av afeksjonsverdi ønsker jeg å beholde våpenet og ikke minst bruke det. Med kombi'n var det blant annet en brakett for kikkert som passer i et hakk når den skrus til på skinna på våpenet. Hagla er blitt åpnet til 1/4 trangboring. Min onkel har modifisert det faste sikte etter sitt eget ønske (men det er for lite presist og passer ikke meg). Ellers er våpenet i god forfatning.

 

Hva slags ammunisjon kan jeg bruke i hagla ( går det an å bruke stålhagl)?

 

Er montasjen nøyaktig slik at jeg kan ta en kikkert av og på?

 

Er det mulig å finne gode faste siktemidler evt. orginale?

 

Har sett pået Docter Sight III som virker lite og elegant. Er dette mulig å montere det på skinna på våpenet på en elegant måte?

 

Avtrekket er grusomt! Er det mulig å gjøre noe med dette (rifla samler bra)?

 

Våpenet ligger bra til meg! Er det mulig å få tak i et dobbelt hagleløp?

 

Mange spørsmål! Har tenkt å rådføre meg med en børsemaker, men det finnes sikkert noen som sitter med masse efaring her på forumet! :-)

Link to comment
Share on other sites

ja,ja,ja,ja og ja til det meste

 

Men ikke bruk stålhagl, våpenet er uegnet til lerdue skytting og det finnes så mye andre hagl alternativer før du bruker stål, trur nokk den hagla tåler 24grams laddninger med stålhagl men ville alikevell ikke gjort det, trang boringen er i alle fall oppen nokk, men børsa er laget lenge før folk var dumme nokk til å lage patroner med stål i ! Jeg er ingen ekspert men trur i alle fall dette er ganske nær en sanhet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...