Jump to content

Conquest 15x45 håndkikkert


Sixpointer

Recommended Posts

For noen år siden lånte jeg en slik i noen dager på vill-rein leiting, ble ikke imponert. I svakt lys var den helt ubrukelig.

Lett og relativt kompakt, men ekkel å holde i ro. Tviler på man får med seg noen flere detaljer i den kontra en god 10x42.

 

Swarovski sin SLC 15x56 er noe helt annet. Minuset der i tillegg til prislappen, er at den blir ganske (fram-)tung. Best er den på stativ, adapter medfølger. Kikker du mye fra bil har Manfrotto et snertent bilvindustativ.

 

Leica Ultravid12x50 og Swaro EL 12x50 er også kikkerter som gir det lille ekstra. Noe større og tyngre, men ikke verre enn 10x42'ene var på 90-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet den litt.

Den er som Niak sier, nærmest ubrukelig i dårlig lys.

Og man jakter vel ganske mye i mindre godt lys på rådyrbukk.

 

Å holde den i ro er litt treningssak, men som oftest trenger man en eller annen form for støtte til å se helt klart i den.

Har man det og godt lys, er den flott til å f.eks kunne vurdere gevirstørrelse.

 

I de fleste situasjoner synes jeg min Zeiss 7x42 fungerer mye bedre.

 

Jeg kjøpte ikke Conquesten. Jeg velger heller å bruke en del mer penger for å kjøpe en kikkert med meget høy kvalitet.

Jeg har absolutt ikke mye penger, men jeg har lært veldig godt at det blir fort dyrt å kjøpe billig når det gjelder optikk.

Jeg har mange billige og halvdyre kikkerter som ligger og støver ned, som jeg kjøpte før jeg endelig lærte at å kjøpe dyr optikk med en gang er absolutt det billigste valget.

 

Min klare anbefaling er at om du ikke har råd til å kjøpe dyr kikkert ennå, så bør du bare spare videre til du får råd til det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...