Jump to content

260. rem


tomat

Recommended Posts

Har ikkje praktisk erfaring med bruk av kaliberet til småviltjakt, men brukar det både på rein og hjort. Er godt fornøgd med kaliberet, eg. Utvalget av ferdiglada skot er ikkje så stort, så det er nok ein fordel om du ladar sjøl. 100-120 grs heilmantelkuler med passeleg dose Norma 4 gjev god presisjon i mi Remington mod. seven.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 260 til det meste av riflejakt. Dvs alt fra rev og bever via rådyr og hjort opp til Elg og villsvin.

Har hatt utrolig mange forskjellige kalibre de siste 15 årene og noe kalibre "setter seg" hos meg. 260 er et slikt kaliber.

Har hatt det i remington mountain, Remington seven (3 stk) og nå i en Kimber.

Beste allround kaliberet jeg har vært borti, sammen med 7-08. Jeg liker likevel 260`en bedre da den er genuin med 95-120 grs kuler. Jeg får uten problem 6,5*55 hastigheter (og innimellom godt over) med alle kulevekter og 56 cm pipe. Vær obs på at enkelte våpen gir svært lave hastigheter. Det samme gjelder enkelte serier av Remington sine fabrikkpatroner. Stor fordel med å lade selv i dette kaliberet. Jeg bruker stort sett N140 og N150 krutt opp til 140 grs kulevekt og MRP til 156 og 160 grs.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips, høres ut som et morsomt kaliber det jeg har lest. Du sier at noen børser gir lavere hastigheter , noen tanker om hva dette kan komme av? Noe man kan se etter ved innkjøp avrifla eller er det bare å prøve?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...