Jump to content

jaktfelt, nybegynner tips og råd...


Skauer'n

Recommended Posts

Har lyst til å starte med jaktfelt etterhvert, men er helt grønn. Har ingen erfaring med rifler, uten om at jeg drev litt med miniatyrskyting på slutten av barneskolen.

 

Hvilke kaliber er å anbefale? Har sett litt på 6,5x55. Er eventuelt denne mausern ett alternativ? http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... ategory=69" target="_blank

 

Tenker og at det kunne være en fordel å kunne bruke rifla til storvilt etterhvert.

 

Alt av tips og råd tas i mot med stor takk :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Viss du skal skyte mye så kan det være lurt å kjøpe en "system" børse som det blir lett å bytte pipe på. Vil da anbefale schultz og Larsen classic eller en sauer 202. Du vil nok skyte i jegerklassen, Max vekt på børse er da 5kg. Maks zoom du har lov å bruke på kikkert er 12. Kan være en fordel med et rent å fint retikkel uten tykken stolper. Er det noe mer du lurer på så er det bare til å spør mer eller ta kontakt på PM

Link to comment
Share on other sites

Ting som er greit å få med seg når det gjelder rifle til jaktfelt: kaliber 6.5x55 med kjøpeammo type rekrutt eller lade selv med lett kule. Kikkert med 12x forstørrelse. Lettvint å greit med løst boksmagasin, og du bør absolutt få plass til 5 skudd. Skal du bare skyte 5-6 stevner i året klarer du deg lenge uten systemrifle, men det er jo unektelig lettvint.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil absolutt anbefale 6,5x55. Da jeg starta med jaktfelt på tidlig nittitall, så var det mange jegere som hadde Mausere i .308W eller .30-06. Og det funker egentlig helt fint. Men jeg har sett en del tilfeller der overgangen fra Mauser i .30-06 til Tikka i 6,5x55 gjorde underverker på resultatlista. Ser du kommer fra Roa, og da er du midt i jaktfeltland med både Hadelandscup og BOJ innen rekkevidde.

 

Linken din peker til en Sako, ikke til en Mauser. Og for 18 laken finnes det mange alternativer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...